{Hur tänker du när du fotar?}

Har du en tanke när du fotograferar? Eller trycker du på avtryckaren och hoppas på att få DEN DÄR bilden?

Med handen på hjärtat? Jag gör båda delarna... Jag fotograferar oehört mycket, tar många bilder på samma motiv för att fånga DET i bilden och även för att de olika bilderna talar till mig på olika sätt. Vid varje fototillfälle försöker jag dock ha en tanke med mina foton. Testar gränser, annorlunda vinklar, går nära och långt ifrån, med och utan blixt osv. Många bilder kasseras, men det gör ju inget i vår digitala fotovärld.

Här kommer lite stillbilder på äpplen från igår. Det är bra att träna på saker, sånt som är stilla. Dom stilla sakerna tröttnar inte på oss som vill fotografera mycket. Testa du med, tänk bara på att kolla vad närgränsen på din kamera är, så du får fokus på rätt ställe!

Står under trädet och bilden blir underexponerad och mörk. Inte så rolig bild...
apple1

På med blixten, gick det bättre? Nä, jag tycker inte det. Det fattas doft och känsla.
apple2

Flyttar ut en bit och byter äpplen. Här är färgerna bättre, men man bör gå närmare. Man förlorar ibland mycket på att fota för långt ifrån.
apple3

Nu börjar det likna nåt... Börjar känna doften av moget äpple!! Positionen av äpplet ger en intressantare bild!
apple4

Se där! Nu liknar det nåt! Även fast inte hela äpplet är med och att inte hela änden på äpplet är i fokus, så ser vi att det är ett äpple, vi kan nästan känna dess struktur, eller hur? Vill du inte lukta på äpplet? Känner du doften?
apple5

Ja, det var en enkel och snabb illustration vad en fotokväll kan ge. Totalt blev det väl en 35 bilder på äpplena, ovanligt lite bilder för att vara jag. Några är kasserade direkt, men visar er några av dom som alltså inte så bra för att försöka illustrera hur jag tänker...

Så ut imorrn och fota lite! Lycka till!

{Helene}

Kommentarer
Postat av: Linda

Härlig artikel,Helene! Det var precis sånt här jag menade i mitt adeptmail. Måste nog följa med till svärfar imorgon och fota sambons äppelträd :) Tack för tipset! Ni gör ett fantastiskt jobb med eran blog!

2006-09-02 @ 23:49:45
Postat av: Intressesmurfen

Kul! Precis så har jag gjort i dag. Jag har dock inte hunnit ladda över bilderna och kollat på resultatet ordentligt.

Gillar er sida, förresten. Tack för alla tips och idéer.

Postat av: Mysmasken

Ahh, härligt!
Jag fick en ny blixt i födelsedagspresent, så det blir väl till att gå ut och fota lite :D

2006-09-03 @ 04:19:27
URL: http://www.mysmasken.se
Postat av: Nilla

Sånt där är riktigt kul! Kul att få se dina bilder. gärna mera sådant i bloggen.
Jag gillar att prova mig fram med kameran! Jag gillar att testa så som du har gjort.

2006-09-03 @ 10:26:37
URL: http://tankebubblor.blogg.se
Postat av: Sanna F

Jätte bra och inspirerande artikel!

2006-09-03 @ 11:37:39
Postat av: VeronikaP

Så roligt att få ta del av dina tankar och dina foton!!
Jag ska ut och fotografera på direkten...

2006-09-03 @ 13:58:49
URL: http://veronikap.blogg.se/
Postat av: Desirée Schein

Hej Helene!
Jag skulle snarast vilja komma i kontakt med dig angående bilden du tagit på två röda äpplen (helt fantastiskt!) Sitter just nu och gör en folder för Röda Korsets besöksverksamheten I Kristianstad (där jag är frivilligledare) och undrar om du att tänka dig att låta oss använda den. Naturligtvis sätter jag ut en fotobyline med ditt namn.
Med vänliga hälsningar
Desirée Schein
Milnergatan 12
291 53 Kristianstad
Tele: 044 10 65 65
Mobil: 0708 440 377

2007-05-19 @ 14:31:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback