{Månadens profil - nag_champa}

Månadens profil för september är Nag_Champa, eller Helena som hon egentligen heter... Här får ni veta lite mer om henne!!!

-----------------------------------------------------------
Hej Hej!

Helena heter jag, men på forum känner ni kanske igen mig som Nag_Champa.

Jag är vegetarian, nagelbitare, kaffemissbrukare och kvällsmänniska, allt på en och samma gång. I juli 2006 firade jag min 25:e födelsedag.

nagchampa foto

Mitt hem finns i Nynäshamn, söder om Stockholm, där jag bor tillsammans med min son som är två och ett halvt år gammal. Vi lever verkligen i nuet tillsammans och tar dagarna precis som de kommer och jag njuter av varje sekund!

För närvarande studerar jag på komvux och har som mål att en dag vara färdigutbildad som barnmorska.  Drömmen är att arbeta med mödravård och i förlossningssalar. Graviditeten och kvinnokroppen (invändigt) fascinerar mig. På sidan av plugget har jag två extrajobb som jag själv kan bestämma ganska fritt hur ofta jag vill komma till.


När dagens studier är avklarade hämtar jag min son från dagis och försöker mitt yttersta att spendera så mycket tid tillsammans med honom som det bara går. Nynäshamn är beläget i Stockholms skärgård och under den största delen av året är det en fröjd att vistas utomhus här. Utomhusvistelser och naturen är en stor del av våra liv och min son njuter mest då han får strosa omkring och bara vara – come rain or sunshine! 

Då pappan och jag inte längre lever tillsammans och jag inte har ensam vårdnad om sonen är vi ifrån varandra en del. Dagar utan honom innebär mysiga fikastunder med mina vänner, promenader i hamnen tillsammans med min mamma och en hel del skapande. Min kreativitet får jag utlopp för, mest genom att kreera sidor till min sons album, men även genom att göra kort – främst till släktingar, vänner och bekanta. Jag har alltid varit en pysslig tjej, jag hade Bild och Form som tillval på högstadiet och det var väldigt nära att jag hoppade in på Estetprogrammet i gymnasiet. Istället hade jag fotografering som tillval och även om lektionerna inte var något speciella och vi mest fick fotografera ensamma utomhus, så fick jag i alla fall chansen att framkalla mina bilder själv, vilket var otroligt spännande.

Innan dess och därefter har jag ägnat mig åt alla möjliga hobbies som stimulerar skaparcentrat. Jag har målat med akvareller, tecknat, textat – både kalligrafi och snabb textning, jag har tillverkat egna smycken, gjort kort och lekt med cernitlera. För mig är det dock min nyfunna hobby som ligger mig närmast om hjärtat och inte sedan jag höll på med hästar för 10 år sedan har ett intresse blivit till någonting så stort, till en livsstil.

Det hela började för mig efter att jag hade gjort julkort år 2005. Jag hade handlat stämplar på Panduro och fick ett sug efter fler, så jag satte mig framför datorn och började Googla. Efter ett par sökningar så hamnade jag på Scrappiz förstasida. Vid den tidpunkten kände jag bara igen scrapbooking från Panduro, men efter att ha klickat runt på forumet utan att direkt ha hittat till galleriet så växte intresset. Alla dessa ord och tekniker som jag inte ens visste fanns utmanade mig att ta reda på mer. Ett par dagar senare satte jag mig ner framför datorn igen, och den här gången hittade jag till
Helenes hemsida med alla foton på hennes minialbum. Efter det var det bestämt, jag kände verkligen att jag hade hittat rätt och timmarna bara förflöt då jag surfade omkring . I slutet av januari 2006 skaffade jag mig ett användarnamn på scrappiz, köpte mina första papper och slet fram högen med foton som ännu inte fått en plats i något fotoalbum.


Scrappandet fick en seg start. I början fastnade jag lätt, kände inte att något jag gjorde dög och jag kunde ha en sida liggandes i flera dagar utan att göra någonting med den. Jag blev lätt arg på mig själv, tyckte att allt bara blev fel och var nära på att lämna hobbyn bakom mig. Men en hel del peppande från folk runtomkring och deltagandet i skissutmaningar löste sakta men säkert upp vad det nu än var som hindrat mig från att fortsätta. 

Jag har hittills mest scrappat layouter till, om och för min son! Han är verkligen mitt blod och mitt syre, han är den som betyder allt för mig och han är den som ger mening och krydda i mitt liv. Inspirationen att skapa får jag därför främst av min son! Han sätter glädjen och kärleken i fokus på mina layouter och vetskapen om att han som äldre får ta del av sin barndom på ett sätt som kanske inte alla barn får, det är vad som driver mig.


Annan inspiration får jag även av alla duktiga och kreativa människor som delar med sig av sina alster på Internet. Jag dras till det glada, harmoniska och kärleksfulla och inspireras mycket av layouter där energi och glädje strålar igenom. Vissa gånger kan jag fastna för färger, mönster och former, men då mest av sådant som är handgjort och där skaparglädjen syns eller så inspireras jag av känslan jag får när jag ser föremålet eller mönstret.

Mina layouter är väldigt olika varandra, men en sak som tycks vara typiskt för mig och som jag ibland har svårt att få till, är att minska användandet av dekorationer och låta fotot få mer fokus. Jag kan även ibland känna att jag vill ha mer dokumentation, berätta mer och inte låta berättelsen drunkna i hav av blommor, knappar och utklippta stjärnor…

…Men jag har otroligt roligt när jag scrappar och gör kort, jag har fått kontakt med så många otroliga, duktiga och generösa människor. Jag känner att jag får ut så mycket av det hela. Därför är mitt första tips inte ett tips, utan snarare en upprepning som det skrivits så mycket om tidigare: det ska vara stimulerande och roligt att skapa!!

Jag textar mycket för hand och tycker att det ger liv och energi åt mina layouter och förmedlar en större känsla av hantverk. En liten hint från mig är därför att man släpper lite på ”kan inte, törs inte” och börjar använda sig av pennan mer.

Min första layout någonsin gjorde jag i samband med en skissutmaning på scrappiz. Jag gick loss med floss, så att säga:

nagchampa2  En annan layout som jag gärna visar er är en DT-layout för Annas Scrapbooking. Det är min första layout i formatet 9x9”. Jag gillar färgerna, att jag textat så mycket för hand och att jag lyckats använda ett foto från tiden innan jag skaffat mig en digitalkamera:
nagchampa1
 Jag har även skapat en layout bara för det här inläggets skull:
nagchampa3
 

Många kramar till alla kreativa, härliga därute!

http://helenasscrap.blogspot.com/

Tack för att vi fick uppmärksamma dig, Helena!!! Du är jätteduktig och vi inspireras av dig!!!

{Helene och Åsa}


Kommentarer
Postat av: mimmimarie

Vilken fröjd att läsa din beskrivning om dig själv. Den var lättläst, rolig och medryckande. Jättefint! Gillar dina scrapalster oxo :)

2006-09-14 @ 20:43:45
Postat av: miakajsa

mmm, verkligen rolig läsning. Och du förmedlar verkligen känslan bra, att göra något för barnen som de kan plocka fram senare i livet. Och inte att förglömma själva glöden i att skapa... :o)
Jättefina LO:s

2006-09-14 @ 21:04:17
Postat av: Zarah

Du är världsklass, Helena. Hela du är så bäst att det inte är klokt. Tur att du finns, och inspirerar och glädjer och alltihop på samma gång. Kram!

Postat av: AnnaB

Ooootroligt snygg första-layout! Superimponerande! Och jättekul att läsa mer om dig!

2006-09-15 @ 09:31:05
URL: http://annab.blogg.se
Postat av: Catti

Härliga Bilder. Måste nog börja Srappa lite igen ;)

2006-09-15 @ 09:49:10
URL: http://www.catti.se/
Postat av: Ellinor

Vad kul att få läsa mer om dig! Superfina layouter gör du också....önskar jag kunde texta/skriva som du :)

2006-09-15 @ 10:08:49
URL: http://ellisonscrap.blogspot.com
Postat av: JennyB

Kul att läsa om dig. Tjusiga lo´s.

2006-09-15 @ 10:09:02
Postat av: Ulla

Så kul att läsa lite mer om dej, snart kanske vi ses också. Jag är så imponerad av dina LO:er, doodlingar och din handstil avundas man verkligen. Fortsätt producera i massor, och inspirera oss andra. Du är SUPER..

2006-09-15 @ 10:19:48
URL: http://medlem.spray.se/ullalavin/
Postat av: Anna K / plantanna

Du är världens underbaraste enastående mamma och jag är så stolt över att ha dig i mitt Designteam! Du är otroligt kreativ och får till det varje gång. Skulle kunna skriva världens kärleksbrev om dig som person och som scrappare men då skulle jag troligtvis bli bannlyst från Internet;-)

2006-09-16 @ 19:36:15
URL: http://www.annasscrapbooking.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback