{Lite fotoredigering}

La upp denna info i min privata blogg ikväll, men tänkte att fler kanske är intresserade än de som kikar in där ;-)

Är så glad, hittade ett kanontips i februarinumret av Creating Keepsakes... En, för mig, ny metod att göra svartvita foton i Photoshop CS... (det var bara en del av tipset i artikeln, men var tvungen att göra bara en del och det passade mig perfekt!)

Förut har jag använt Hue/Saturation i Photoshop CS, och sen fixat lite med kurvorna. Såhär har det då sett ut ungefär (nåväl, liiiite mer jobbar jag i vanliga fall med bilderna, men vill illustrera lite mer påtagligt *s*):
matilda1

Tipset i CK var att lägga till ett nytt lager och använda Gradient Map... Sen har jag dragit lite i de reglagen för att få djup och liv i bilden... Snabbt, enkelt och snyggt ;-)
matilda2

Jag tycker personligen att kontrasterna i bild nr 2 är härligare och roligare... Och att det är mer likt "gamla" tidens svartvita pappersfoton... Men det är jag det ;-) Är iaf glad att jag läste fototipset :)

{Helene}

Kommentarer
Postat av: VeronikaP

Vilken skillnad!!! Jättesnyggt, håller med om att de andra bilden är mycket mer spännande!
Vad heter knapparna på svenska, är det någon som vet?

Postat av: Lilo

Och så skulle det vara kul att veta hur och om det går att göra i Photoshop Elements, jag har en gammal version... nr 2 tror jag.

2007-01-09 @ 10:03:22
URL: http://liloscrap.blogspot.com
Postat av: Emma

Jättesnyggt! Skulle vilja bli bättre på photoshop...

2007-01-09 @ 10:46:52
URL: http://pysslare.blogspot.com
Postat av: Helene

Tyvärr kan jag inte hjälpa er då jag varken har svensk version eller elements... Man har ju tyvärr inte råd att ha alla ;-) Men titta under Add new layer (lägg till nytt lager), där kan det kanske finnas? Iaf i Photoshop CS.

2007-01-09 @ 11:21:25
Postat av: Åsa

Undrar samma som VeronikaP.
Ingen som vet vad just Hue/sturation betyder??.
Har den svenska versionen av 7.0 o där finns bl.a. "nytt justeringslager/kurvor". Är det samma som Gradient map. Sen finns det oxå "Nivåer" under "Nytt justeringslager"

2007-01-09 @ 15:06:05
Postat av: Malena

Jag har läst mig till detta i min Photoshop elementsbok och där skapar man två lager. Först ett med nivåer och sen ett med mättnad. Man drar ner mättnaden till -100 och stänger. Då är alla färger borta och sen går man in på nivåer lage och tar färg för färg tills det blir bra. Gör om till ett lager och vips är det färdigt.

Jag gör nu detta på alla mina svartvita bilder och även om det tar tid så är det värt det. Jag gillar också att göra de ganska svarta. Jag tog kort på ett bröllop där det blev för högt ISO på blixtbilderna och enligt mig helt misslyckade som färgbilder men när jag gjorde om de så här blev det helt ok.

2007-01-09 @ 15:46:38
URL: http://malenascrap.blogspot.comm
Postat av: Helene

Kurvor och nivåer är inte detsamma som Gradient map (kurvor = curves och nivåer = levels)...

2007-01-09 @ 19:18:10
URL: http://webmosterhelene.blogspot.com
Postat av: Susanne

moderskeppet.se visar flera olika sätt att göra sv/v och jag vill minnas att Mattias favoritsätt var just det med gradient map. Har precis fått hans nya dvd "från färg till svartvitt" med 9 timmars lätta instruktioner om filter, belysning osv. Rekommenderas varmt.

2007-01-09 @ 22:44:48
Postat av: Susanne

hue/saturation är väl nyans/mättnad?

Har man några halvt misslyckade bilder så är det ganska förlåtande att konvertera dom till svartvita tycker jag.

2007-01-09 @ 22:47:14
Postat av: Gabbe

Stiligt! Håller också på med Photoshop. Slutar aldrig att förvånas över hur mycket man kan göra.

2007-01-10 @ 12:29:00
URL: http://gabbesgrotta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback