{Utmaning - köket}

Hej hej!

Här kommer en utmaning till er från Monnah!! Hon utmanade inspirationstjejerna och sig själv - och nu även er - att använda något som ligger i kökslådorna hemma. Det är kanske inte helt scrapsäkert, men kan bli väldigt kul!!
Det kan användas på en LO, ett kort eller kanske kan ni göra ett minialbum av något. Bara fantasin sätter gränser!!

Visa ditt/dina alster för oss på
[email protected] och märk ditt mail Utmaning - köket. Kom ihåg att förminska din bild till 500 pixlar på bredden. Senast måndagen den 16/7 kl 21,00 vill vi få in ditt alster.

Och så inspirationsalster från vårt oerhört duktiga och kreativa team:

AnnaB har använt färgstarka sugrör, som kanske inte riktigt passar temat men som är underbart färgstarka!
koket_annab1

AnnaB gjorde en LO till i formatet 6x12 tum. Här har hon använt ett sånt plastnät som vitlöken kommer i och målade det grönt med akrylfärg.
koket_annab2

Hallonflicka/Marie har använt en liten metallform avsedd för kakor, med vågiga kanter, att stämpla med på min sida. Det är de bruna vågiga cirklarna.
koket_hallonflicka

Monnah har använt massor med skoj på sin sida! För att göra det lite mer spännande använde hon bara gamla spillpappersbitar. (Fast den där biten cardstock är ny...)
Detta använde hon: ett kakmått i stjärnform (stämplade med staz-on), grön glittertejp som väl är något av barnens, IKEA-plastbit från en fyndstuvbit, en grön garnsnutt, en påsnit och en bit avriven från en klädlapp från MQ!
koket_monnah

Pernilla/Thorold har använt knäckformar som hon klippt i, vilket färgmässigt passar både papper och foto.
koket_thorold

Lycka till med er inspirationsrunda i köket nu!!!

{Helene}

Kommentarer
Postat av: Lilly

Jag funderar över en sak.
Är det fult att digital scrappa eftersom det i Sverige verkar vara rätt omöjligt att bli uppmärksammade med en digiscrap? Utomlands får man
mycket respons men inte i Sverige.
Är det även så att de som upptäckt scrapping i Sverige är i den åldern där man och barn är det
som allt kretsar runt (om man bortser från scrapping då). Det finns en uppsjö med LO´s med
BARN, BARN, BARN eller sin KÄRA MAN.
Jag efterlyser mer scrapping som är gjorda på naturen, grejor, verser etc mer än alla dessa
BARN LAYOUTS.

2007-07-10 @ 15:23:40
Postat av: monnah

Hej Lilly! Jag har aldrig känt att det skulle vara fult att scrappa digitalt. Fler och fler upptäcker det som ett arbetssätt. För mig är dock scrappingen som "hantverksterapi", så digital scrapping funkar inte fullt ut för mig. Däremot är jag jätteintresserad av att fixa mina foton digitalt, så hybridscrapping (både pyssel och digitalscrap) är kanske det mest användbara namnet på det jag pysslar med. Då det gäller barn och scrapping är det nog svårt att komma ifrån att det är många småbarnsmammor som scrappar vilket innebär att det blir mycket kort på barn... Har du sett Ellisons underbara scrapalster? Hon är expert på att scrappa annat än barn! (Länk till hennes blogg finns här till vänster.) Hoppas att du hittar det du söker. :-)

2007-07-10 @ 16:26:46
Postat av: Lilly

Hej igen. Tack för svar.
Jag har hållit på med digitalscrapping i många år utan att veta att det fått ett namn - på ett annat språk visserligen. Jag valde mer och mer att gå över till digitalt eftersom det ligger så otroligt mycket pengar i scrapping. Man kan lätt förköpa sig som herrarna som håller på med poker.
Sedan styr ju ni som plockar in LO med barn - tar ni in bilder med mest barn så har ni ett visst ansvar över det hela. Sedan att scrapping är en "bedömnings" hobby, som när man ställer ut en hund för en domare - det beror på vad "domaren" gillar.
Det är kul med scrap i alla fall. Det är en affärsidé att köra igång med digiscrap i Sverige. Helt klart.
Ha det gott.

2007-07-10 @ 18:43:12
Postat av: Helene

Hej Lilly!
Det är ju så att vi väljer ut de alster som inspirerar oss i färg, design osv. Sen att det "råkar" vara barn på är nåt som vi inte råder över.... Jag - som är en av de som håller i bloggen - vill inte behöva sålla bland alstrena utifrån att det SKA vara icke-barnsidor. Man väljer själv vad man vill inspireras utav, även om fotona är på barn så finns det så oerhört mycket att inspireras av på de sidorna. Det är synd om man inte ser bortanför fotot/fotona och ser färger, upplägg, design osv även om man inte har egna barn.
Vad menar du med "ansvar"? Vi har bloggen för att vi vill inspirera, om du inte tycker om vad vi visar så finns det garanterat andra bloggar, forum osv som du kan tänkas inspireras utav.
För mig är scrappingen ett hantverk och ett konstverk. Jag har sysslat med digitalt arbete i olika bildbehandlingsprogram så länge, och behandlar mina
foton men vill inte känna mig tvingad att välja ut digitala alster. Hybridscrapping är på G, men vi hoppas att det kommer bloggar eller forum som vill fokusera på det digitala och kan ge mer tips kring detta. Här har vi en blogg som främst sysslar med pappersscrapping. Sen står det andra fritt fram att välja att starta bloggar eller forum med annan inriktning (t.ex. fokusera på djur, resor, kortmakeri eller kanske digital scrapping).
Men här har vi valt att visa pappersscrap i första hand :) Och jag vill inte säga till våra inspirationstjejer att de inte får scrappa om sina barn eller sina kära... Det är valfritt för dom.... Sen står det alla fritt att välja att titta och inspireras här hos eller så vill man inte det....
Vi hoppas att du kan hitta en plattform som passar din form, ifall du inte hittar inspiration här.
Hälsningar
Helene

2007-07-10 @ 20:28:41
Postat av: Sarah Froese

Beautiful! Can you tell me what "barn" means? Everyone has said the layouts are barn!!! I love them. I really like the idea of a 6X12, and how the 8 1/2 X 11 is horizontal and not the usual vertical way. Great!! Thanks for all the inspiration on your site :)

Postat av: Helene

Sarah, "barn" in Swedish means children :)

2007-07-11 @ 10:42:43
Postat av: Lilly

Hej igen!
Konstruktiv kritik heter det och det trodde jag att ni skulle ta det som. Jag diskuterade nämligen detta ämne med några kompisar som scrappar och de hade samma känsla. Sedan så har monnah svarat mycket på min fråga om att det är väldigt mycket bilder på barn dvs att det är den kategorin människor som just nu scrappar mest. Du Helene, lägger "ord i min mun" som jag aldrig sagt - att ni skulle TVINGAS ta in digitalt.
Sedan att du uppmanar dina inspirationstjejer att scrappa på barn är ju kul fast jag förstår att du menar det som en hypotes. Varför ska man säga något överhuvudtaget? Det är bara att välja bort en massa barnbilder utan att säga något och sätta in andra med annat på. Men du vill ha bilder med barn på, du själv har barn och lever med dem. Det är vårt nuvarande intresse och liv som styr vad man scrappar.
Men du har givit svar på många av våra frågor, nämligen att du föredrar papparsscrapp och "hybridscarpping" inte är nått som du önskar.
Som ett tjurigt barn uppmanar du mig att vända mig till andra bloggar angående detta ämne - passar det inte så gå din väg. Ledsen att säga det, men jag kommer att titta in här då och då, samt på många andra. Titta på de läckra layouterna, färg och form, design och utvecklande av material.
Upp med hakan. Jag menade inte så illa som det lät.

2007-07-11 @ 11:21:11
Postat av: mehla

Kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen lite, barn eller inte, det kvittar väl vilka motiv som finns på fotona? Jag tittar på allt annat runtikring och inspireras, e de inte det som e meningen? O inte nog med det, jag har inga barn o scrappar inga barn, men inspiration hittar jag här ändå:)

2007-07-11 @ 13:13:56
Postat av: Helene

Hej igen Lilly!
Jo, jag tycker om konstruktiv kritik och tog det inte heller som nåt annat :) Jag uppmanar inte tjejerna att scrappa med barn på utan det jag menade är att de har helt FRIA händer att scrappa det de vill utifrån de utmaningar jag - eller Åsa eller de själva - ger dom :) Om det blir barn, blommor, sig själva eller annat är upp till tjejerna :)
Och du har helt rätt, det stämmer att det är vårt nuvarande liv som styr vad vi scrappar om. Oftast är vi här och nu i vårt skapande. Jag har tonårsbarn, vilket gör att jag skapar sidor om dom och deras intressen här och nu t.ex. Men det kan även bli resor och annat.
Och ja, jag själv föredrar själva pappersscrappingen - även om hybridscrappingen lockar så smått - framför det rent digitala. Att kunna skapa egna dekorationer mm i datorn för att sen sätta på mina sidor är ju oerhört spännande. Men för mig är det själva känslan av att skapa med papper, dekorationer, klippandet och sånt som lockar mer än tiden framför datorn :) Att jag - för jag talar om mig själv - oxå föredrar pappersscrappingen är oxå för att jag försöker dra ner min datortid lite ;-)
Du är välkommen att titta in här - precis som alla andra, min kommentar var mer menad som att om man inte tycker om det vi visar (pappersscrap eller annat) så finns det säkert andra ställen som koncentrerar sig på andra ämnen och inom andra områden. Alla - och då menar jag alla - är lika välkomna här! Däremot försöker vi att visa andra alster än "bara" på barn eller sånt, men urvalet styr vad som visas...
Har du sett att vi till hösten ska dra igång en BoM-utmaning som kommer gå en gång i veckan. Den fungerar ju både för digitala alster och pappersalster. Det ena förtar inte det andra.
/Helene

2007-07-11 @ 16:27:57
Postat av: Millan

Så mycket mina layouter ni gjort, tjejer! Och dom där blommorna av knäckformar är verkligen läckra, så jag ska nog själv leta reda på lite knäckformar snart, tror jag!

2007-07-11 @ 17:58:33
URL: http://millans.blogspot.com/
Postat av: smultronemmi

Hur ändrar man storleken till 500 pixlar? /En som inte kan så mycket om databehandling (än) =)

2007-07-14 @ 18:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback