{Rescension av Quickutz Silhouette}

Marie/Maraij har i dagarna fått hem sin Quickutz Silhouette och här kommer en rescension av denna maskin från henne. Tack, Marie!

{Helene och Åsa}

Det har gått ett par dagar sedan jag fick hem min QuicKutz Silhouette.

silhouette 

Först och främst kan jag säga att jag är riktigt, riktigt nöjd med den. Det har inte varit några som helst problem att installera den. I förpackningen medföljer (åtminstone om du köper den här i Sverige) en europakontakt.

Installationen av programvaran är lätt att göra, allt sköter sig självt och det är pedagogiskt och bra. Det är bara till att stoppa in installations-cd:n och trycka på next-knappen.

När det är dags att skära ut figurerna är det vettigt att ta sig tid att läsa manualen. Inte för att det är svårt, men för att inte missa något av de små, små tipsen som är avgörande för slutresultatet.

Man placerar sitt papper på ett skärunderlag, som följer med i förpackningen (nya finns att köpa som komplement) och rullar in i maskinen. Därefter är det nästintill bara ett cut-kommando på datorn som behövs för att maskinen ska börja skära. Innan tillskärningen börjar, valsas pappret genom maskinen ett par gången för att fästa det ordentligt mot skärunderlaget. Jag missade det inledningsvis och då skar den snett. Man kan koppla bort den här valsningen om man t ex använder samma papper till nästa klipp också. Det rasslar och låter när den skär, som en gammal matrisskrivare från förr i tiden.

Jag har inte provat att klippa ut i olika sorters material ännu, utan hållit mig till cardstock av olika tjocklekar (det känns som om det är det jag kommer att göra). Man ställer in programmet på vilket papper man skär ut i och byter knivblad efter detsamma. Det anges tydligt om det är den gula, röda eller blå kniven som ska användas.

Det hänger med 50 olika figurer/bilder till programmet. Men de roligaste är förstås de man kan köpa och ladda ner på QuicKutz hemsida. Varje figur kostar $10, vilket kanske avskräcker. Jag har nedladdnigsbara kort. Man kan köpa färdigladdade kort hos återförsäljarna. De fungerar ungefär som ett refillkort till mobiltelefonen, man skrapar på baksidan för att få fram en kod. Det finns kort med 5 - 10 - 20 nedladdningar. Styckepriset för de nedladdningsbara bilderna blir ungefär 5 - 6 dollar istället. En helt överkomlig summa, tycker jag. Bildbanken uppdateras kontinuerligt.

Vilka bilder det finns att köpa just nu återfinns under denna länk:
http://www.diecutscrapbooking.com/Silhouette/Silhouette-Digital-Designs.pdf 

Har man ett nedladdningskort för 20 figurer, innebär det inte att man behöver ladda ner alla bilder på en och samma gång.

silhouette_kort

Det går inte dela bilder mellan sig. Bilderna man köper hamnar i ens eget "library" i ens eget silhoutte-program, installerat på den egna hårddisken. Det är inga konstigheter att ladda ner bilderna, inget tekniskt strul och det är inte svårt att förstå hur man går tillväga.

Så gott som alla fonter man har i datorn kan användas, bara det är sk "True Type"-fonter. Det är de allra, allra flesta. Man kan rita egna bilder också. Bilderna måste vara vektoriserade. Programvaran kan installeras på mer än en dator. T ex om man har både en stationär och en portabel kan programmet installeras på båda datorerna. Däremot är bildbanken kopplad specifikt till varje dator (förutom de 50 gratisbilderna som hänger med). Skulle man få en datorkrasch eller om man köper en ny dator, har QuicKutz möjlighet att ge dig dina förlorade bilder tillbaka eftersom man registrerar sig när man gör sin första nedladdning. Ännu är programvaran inte kompatibel med Windows vista, först i juli 2007 kommer de nya drivrutinerna.

Man behöver inte vara uppkopplad mot nätet för att använda sig av silhoutten, däremot måste man vara uppkopplad när man tar hem nya bilder.   

Jag känner att Silhoutten kommer att ge mig helt nya möjligheter och infallsvinklar till scrapbookingen och ser fram emot vårt kommande samarbete ;)  

/Marie

?maraij?


Kommentarer
Postat av: Eva

Superbra recension=)
Vet du om man kan använda floss på silhouetten som man kan med craft robo har jag läst.
Jag funderar på att köpa craft robo el silhouette men vet ännu inte alla för& nackdelar med dessa.
Hälsningar Eva

Postat av: Rosel

Jag har just börjat (köpte den i förrgår) men den knöglar till pappret när den skär så att den rycker loss vissa bitar, fungerar inte alls bra (har testat med vanligt printerpapper)
Någon som haft samma problem? Vad göra? Känner mig lite desperat eftersom jag köpt en dyr maskin som inte fungerar....

2007-11-07 @ 21:15:11
Postat av: Sandra

Fick hem min efterlängtade Silhouette idag! Funkar finfint, men jag gjorde fel i början och tryckte inte ner skärstiften ordentligt..inte undra på att den inte skar nåt när man skulle testskära i början! Så, tips: tryck ner skärpinnen ordentligt tills det "klickar" till o inte går få ner den mer.

2007-12-17 @ 15:57:16
URL: http://www.sandili.se
Postat av: Therese

Hallå
Har fått hem min Silhouette....Köpte min BILLIGARE på E-Bay.....Problemet är att jag bara har en engelsk instruktionsbok....Vet någon var jag kan få tag på en svensk???eller någon av er har en svensk...och kan tänka sig att kopiera av den till mig........
Hör av er....

2008-05-06 @ 21:56:24
Postat av: Marianne

Går det bra med en norsk? :-) Hör av dig om du behöver hjälp att översätta

http://www.kreativesider.no/index.php?option=com_content&task=view&id=227&Itemid=1

2008-05-09 @ 22:32:43
Postat av: Idaradine

Very useful information. Thank you!

2010-11-23 @ 17:24:40
URL: http://idaradine.myblog.es

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback