Scrappa 2009

Av Diana

Jag är säker på att jag inte är ensam om att ibland få den där känslan av att jag "ligger efter" i mitt scrappande. Alla de där layouterna som ligger färdiga i mitt huvud, alla bilder som ännu ej blivit utskrivna, alla roliga historier jag vill få ner på papper. Det som hindrat mig är tiden! Känns det igen?

Inför det nya året har jag lite olika projekt jag tänkte försöka hålla mig till för att scrappa det som händer just nu. Sedan kommer det med all säkerhet även bli layouter om saker som redan hänt eftersom tiden som passerar gör att händelser hamnar i ett annat perspektiv. Två grundläggande saker jag tänker göra till dagliga vanor, en förutsättning för att mina projekt ska kunna möjliggöras.

Dagliga anteckningar
Detta moment får inte ta för lång tid utan måste vara enkelt och gå fort för att jag ska ha tålamod att få det till en daglig vana. Bara små anteckningar om vad jag och övriga familjen gjort under dagen. Vad vi ätit, vad vi sagt, saker jag tänkt på, funderingar, drömmar osv. Sedan har jag även en blogg där en del av dessa anteckningar hamnar i en mer utvecklande form och som jag senare kan använda till layouten Då ligger min journaling redan färdigskriven.

Fotografera ofta
Jag var mycket bättre på detta för ett par år sedan. Nu tar jag många bilder när jag väl fotograferar men tillfällena blir färre. När jag kikade tillbaka på alla bilder från 2008 saknade jag de där snabba vardagsbilderna. Om 10-20 år skulle jag vilja se vad vi hade på oss, vad vi åt, hur det såg ut hemma, allt stök av leksaker, tvättbergen och vad vi fyllde kylen med. Trotsiga barn som ligger på hallgolvet och inte vill klä på overallen, nybadade ungar i pyjamas som myser med nattsagan i knät, mannen som mekar med något i garaget, vad jag läser för böcker och magasin. Alla de där små detaljerna som är vårt liv. De bilderna känns kanske helt onödiga att ta just precis nu, men jag vet att jag kommer att uppskatta dem senare. Så en ny vana ska det bli, att ta minst ett foto varje dag, på precis vad som helst.

När jag nu har text och bild ska jag försöka få ihop följande små projekt de lediga stunder jag kan ägna mig åt scrapbooking:

En månad
En layout per månad som sammanfattar vad som försiggått i vårt liv. Många små bilder och lite text. Alla dessa layouter samlar jag i ett och samma album och i slutet på året har jag en färdig liten årskrönika. Eventuellt kommer jag att lägga till en layout med reflektioner över det gångna året. Som sagt, förfluten tid ger ett annat perspektiv

En vecka
Jag ska försöka ta en vecka då och då som jag dokumenterar lite extra noga. Jag har ännu inte bestämt koncept, men för att göra det så enkelt som möjligt funderar jag på att ha en färdig lista på saker att ta med. T.ex. vad vi har för planer för veckan som kommer, vad vi åt, hur vi mådde, det roligaste, det tråkigaste, roligaste citatet från någon i familjen och sedan vad vi gjorde av alla de där planerna vi hade i början av veckan? Även dessa layouter hamnar i ett eget album. Året har ju 52 veckor så jag har ju väldigt många tillfällen på mig att en layout om vår vecka. Får jag ihop 10 är jag mer än nöjd. Det roligaste blir ju att se hur lika eller/och olika våra vanliga veckor är beroende på när på året de infaller.

En dag
Jag har valt ut en dag i veckan, lördagar, som jag ska dokumentera mer noggrant. Åter igen, precis som med veckorna är det för att få se hur lika och/eller olika vi spenderar dessa lördagar beroende på årstid och humör. Här passar det också att ha en liten checklista att följa för att dokumentationen ska bli så enkel som möjligt, både text och bild. Följer jag en checklista blir det enklare att se likheterna eller skillnaderna också eftersom jag dokumenterar samma sak varje gång.

Tanken är att jag ett annat år ska ta upp samma projekt igen och se hur vårt liv har förändrats.

Hur ni än väljer att scrappa under 2009 hoppas jag att ni får ett riktigt roligt scrap-år!

/Diana

Kommentarer
Postat av: Frida

Å vilka bra idéer ! Jag ligger jätte långt efter och mitt nyårlöfte är att göra minst 3 lo:s i månaden. Själv tycker jag att det är vardagsbilderna från min barndom som är dom roligaste.

Tack för alla idéerna !

2009-01-01 @ 20:13:30
Postat av: trez

Är det okej om jag snor din idé rakt av? Jag känner mig riktigt stressad över att jag inte får till det tillräckligt ofta.... Om man dessutom redan nu slumpmässigt bestämmer vilka veckor man ska dokumentera så har man ingen aning om hur det kommer se ut då, vilket känns extra roligt.

Kul idé som sagt.

Gott nytt dokumentationsår!

2009-01-02 @ 18:50:56
Postat av: Mahlin78

Vilken suverän idé! Kommer med största sannolikhet sno vissa delar rakt av jag oxå, om det är ok?!?

Postat av: Mahlin78

Vilken suverän idé! Kommer med största sannolikhet sno vissa delar rakt av - hoppas det är ok.

2009-01-02 @ 20:03:29
URL: http://mahlin78.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Tack för en bra ide´tar en del till mig själv och mitt scrappande....dokumentera mera :)

God fortsättning// Aase

2009-01-02 @ 22:41:41
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Diana

Vad roligt att kunna inspirera! Själklart är det bara att plocka de delar man fastnar för och använda dem själv.

Precis så har även jag kommit fram till mitt eget upplägg. Många av grundtankarna har jag fått från den amerikanska scrapparen Ali Edwards genom hennes böcker och hennes blogg. Hon har en filosofi kring scrapbooking som tilltalar mig.

2009-01-03 @ 00:57:30
URL: http://dianajonsson.blogspot.com
Postat av: Annika

Suverän artikel, Diana, jag kopierar nog ditt upplägg! Tack!

Annika

2009-01-03 @ 11:51:01
URL: http://annika5064.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vilken bra idé! Håller med om att tiden bara försvinner och när någon frågar en vad man gjort under veckan... eh jo vi... Väldigt entusiasmerad blev jag, TACK! :-)

2009-01-03 @ 15:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback