{Fototips för porträttfotografering utomhus}

Av: Helene

Det är inte fredag och inte heller Mikaela som lämnar ett fototips *s* Men idag när jag var utomhus tog jag några bilder som så bra illustrerar ett av mina knep när jag fotograferar porträtt utomhus för att få bra ljus och färger.

Så jag måste bara få tipsa er lite... Fick ett så sött mail av en tjej som undrade om jag "sålt min själ till solen" för att ljuset ofta blir bra i mina bilder (ja, iaf de jag visar upp *s* Men har många fler favoriter jag inte visar såklart)...

Nä, jag har inte sålt min själ till solen, har inte heller en superduperdunderdyr blixt (har extern blixt, men ingen dyr sak - men den är bra)... Men jag tänkte visa er ett enkelt tips - att använda den inbyggda blixten då ni fotograferar utomhus.

Man brukar enkelt säga "blixt ute, ingen blixt inne"... Japp, ni läste rätt...

Här kommer tre bilder som är tagna vid 12-tiden mitt på dagen... Då solen lyser som allra värst! Isac är på exakt samma position hela tiden... Bilderna är helt oredigerade, de är bara förminskade i Photoshop.

Isac i direkt solljus och skuggorna är starka. Ingen blixt använd.
isac1

På med den inbyggda blixten, vi är fortfarande i direkt solljus. Skuggorna jämnas ut och bilden är acceptabel.
isac2

Sen sätter vi över ett stort parasoll över Isac, så han hamnar i indirekt ljus. Använder fortfarande blixten för att lätta upp och bilden är nu jättefin!
isac3

Hoppas ni får lite nytta av mitt tips mitt i natten!!

{Helene}

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ha! Kul! Detta var mitt tips inför fredagen, på med blixten i solljus och av med den inomhus. Superbra tips! Jag rotar fram nåt annat kul!

Postat av: AnnaB

Men om jag säger att jag tycker att det lätt blir för starkt med blixten när jag fotar ute? Vad är felet då? Jag kanske kan ändra blixtstyrkan på något sätt (nikon d50) men det har jag ärligt talat inte koll på. Jag tycker det blir utfrätt och konstigt när jag provar att slå på blixten ute... Men så är det ju verkligen inte på dina bilder Helene.

2007-08-08 @ 09:55:20
URL: http://annab.blogg.se
Postat av: Helene

Anna, jag har ställt ner min blixtstyrka (på den inbyggda blixten) med två steg. Tror det heter Exponeringskompensation/Blixt, iaf heter det så på min Canon.

2007-08-08 @ 11:07:03
Postat av: AnnaB

Jättetack Helene! Jag ska kolla upp det där!

2007-08-08 @ 11:45:37
URL: http://annab.blogg.se
Postat av: Linda

Tack för ett superbra tips! Det här måste jag testa! :-)

2007-08-08 @ 12:07:27
URL: http://lindadesign.blogspot.com
Postat av: Emelie Solli (fruSolli)

tack så jättemycket för bra tips! =)
det blir att ta med paraply på soliga dagar framöver!!! ;)

2007-08-08 @ 23:02:37
Postat av: charlotte

Hej! Jag undrar om ni har några tips på vart man kan köpa stämpel alfabet billigt och bra? Jag vill ha stora bokstäver. Har redan sånna som är ca 1*1 cm och vill ha större.

2007-08-14 @ 22:38:13
URL: http://mmonroe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback