{Mikaelas fotofredag v41}

Idag blir det lite fotohistoria. Jag tycker att det kan vara lite kul att se foton och projekt från riktigt stora fotografer ibland, man får ju så mycket inspiration från att göra det, så jag tänkte idag presentera en av mina favoritfotografer.

Floria Sigismundi

image2413

Floria Sigismondi föddes 1965 i Italien. Båda hennes föräldrar var operasångare och de namngav Floria efter en av huvudpersonerna i Tosca. Vid 2 års ålder så emigrerade de till Canada och 1987 så började Floria studera konst på Ontario College of Art and Design. Hon började sin karriär som framgångsrik modefotograf, men övergick snart till att göra fler och fler musikvideos.
image2414
Hon slog igenom stort med videon
Beautiful People och efter det genombrottet med Marilyn Manson fortsatte Sigismondi sin framgångsrika karriär med att arbeta med ikoner som David Bowie, Sheryl Crow och Jimmy Page & Robert Plant. På senare tid har hon även arbetat med en bred skara artister från Christina Aguilera till White Stripes, Sigur Rós, The Cure, Interpol och Incubus.
Hon har även gjort en kortfilm och kommer med sin första långfilm 2009.
Hennes hemsida hittar ni här.
En riktigt typisk Floria video är ju Christina Aguilers Fighter.

Blir ni inspirerade av Floria Sigismundi så vet ni att ni måste visa mig på Flickr.
Trevlig helg!
(Jag kliar vidare, ni vet att jag också fått vattkoppor nu va?)


Kommentarer
Postat av: Carola

Åh.är det hon som gjort videon till fighter! Jag tycker ju att det är en av världens läckraste videor ju! Kul information :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback