{paper piecing - mönster och beskrivning}

Vi börjar med att göra en enkel figur i form av Selma och lär oss lite om vad Paper Piecing är. Idag postar vi ett bild och tittar på hur det fungerar.

Vad är egentligen Paper Piecing och vad har man det till?
Det är precis det du gör det till. Att skapa egna utformade alster att dekorerar sina sidor, kort eller annat. Det är bara fantasin som sätter gränser.

Behöver man inte kunna rita då?
Nej man behöver inte kunna rita, även fast det kan underlätta. Varför ska man uppfinna hjulet 2 gånger?

Allt man skapar är konst och bara att man tar sig tiden att göra det är beundransvärt. Tänk på att ha roligt och börja inte med för svåra saker. Ju mer du lär dig att få fram tekniken ju roligare blir det och ju svårare projekt kan du ge dig på.


Man kan göra unika dekorationer som ingen annan har skapar en härlig stämning till din sida/ kort.
Tänk på att Paper Piecing inte är figurer. Det finns så många härliga former man kan skapa och element. Så våga fatta saxen och klipp


- Det viktigaste är att det är för din skull du gör det och alla kan!

Bra ha saker

Sax: en bra sax är A och O. Det ska vara en sax som kan klippa små bitar. Vass!
Papper: Det som är så bra är att man får användning av alla små överblivna bitar.
Kartong: Bra att montera sakerna man skapar på
Blyertspenna: att kalkylera av med och skissa upp
Suddgummi: ta bort alla streck och skissandet.
Kniv: en bra kniv om man föredrar att skära
Svarta pennor:
bra pennor med fina linjer för att rita konturer 0.5 och 02 är bra att ha
Klister och tejp: Bra som inte kladdar för mycket  (3d kuddar)
Pincett: alltid bra att ha till små sakerna när man ska sätta fast
Skärmatta: ett underlag att arbeta på
Akrylfärg: Vit för att markera glansdagrar
Chalks: för att ”sminka” pappret och ta fram skuggor och djup
Mönster: kanske har du egna skisser, annars kan du ladda ner från nätet
3D kuddar: för att skapa olika dimensioner på det du skapar


Sedan är det bara tänka "klippdocka", alltså klipp ut de olika delarna på olika färgade papper. Rita av mönstret med hjälp av ljusbord eller mot fönstret.

 

Skuggor och glansdagrar

Ett viktigt knep i Paper Piecing är att använda sig av skuggor och glansdagrar det skapar en tredimensionell effekt och framhäver ljusa respektive mörka partier i motivet. Det är alltid viktigt att se hur ljuset faller vart skuggorna hamnar.

Ta fram en lampa och belys något för att lära dig mer om ljuset och mörkret. Det är där skuggorna faller som ljuset inte når och det reflekterar mindre ljus och färg. Därför blir det mörkare partier när man skuggar saker. Där ljuset faller på den högsta punkten närmast ljuskällan där hamnar glansdagern och det blir en väldigt ljus färg där.

Lycka till - fortsättning följer i detta ämne!

{åsa}

Åsas underbara Selma:
Selma


Få ditt eget Selma-mönster:

Du kan få ditt eget mönster till Selma om du vill. Du får maila oss på
[email protected], så skickar vi mönstret till dig. Skriv PP-mönster - SELMA i ämnesraden, så vet vi vad det gäller. Med tanke på att vi kanske får in många mail så kommer vi skicka ut mönstrena 2 gånger om dagen (1 gång på morgonen och en gång på kvällen)

Vi tackar alla som tävlade om att få Åsas pp, alla fina förslag på artiklar kommer att tas under åtanke och kommer troligtvis postas här så snart vi hinner. Vi tar fortfarande gärna emot artikelförslag, så vi vet vad ni vill läsa mer om därute i scrap-Sverige (och övriga Norden).

{ Helene och Åsa }   

Kommentarer
Postat av: Helena Påhlsson

Vill först säga att denna sida är fantastisk ! Sååå mycket inspiration !! Ang . artiklar som jag kan tänka mig är om doodling. Jag vill verkligen lära mig mer om det, vad man kan göra, exempel på mönster, frihandsblommor m.m. Vilka pennor är bra att använda, vad man ska tänka på ....
En annan artikel r om minialbum. Vad finns det för olika "färdiga sorter" vad kan man göra själv, klister som e bra, givetvis inspirationsalbum..., ex på tema som man kan göra i sina album.
Jag är säker på att jag kommer att lära mig massor här på er swe scrapbook sida !!

2006-08-18 @ 15:41:22
Postat av: Lindzi

Så ofta ni uppdatera här! Man hinner ju knappt med allt spännande!

Jag vill gärna se artiklar om:
Hur man kan använda TYPSNITT (typ lager på lager) så man kan få det att se så där coolt ut som i reklam.

Hur man färglägger med DISTRESSER så allt inte blir tråkigt jämnfärgat. Så det blir dimensioner i motiven liksom.

Tack o hej!

Postat av: Tussemaja

Sidan är toppenkanon - och den kan bara bli bättre! Bra jobbat tjejer!
Vad jag skulle kunna tänka mig för artiklar... för att verka tjatig så önskar jag något om doodling, tips och lite olika mönster om man nu kan kalla det så. (är urkass på att rita på fri hand men övning ger färdighet sägs det *hoppas*).
En annan artikel skulle kanske vara om altered scrapping - burkar, flaskor etc som man kan scrappa, vad man behöver, vad man bör tänka på innan man börjar. Tror att det skulle vara kul.

Tussemaja

2006-08-18 @ 15:49:53
Postat av: Sanna F

Det här är verkligen ett inspirerande ställe att titta in på, och så skönt att det är på Svenska!
Så tack för en superbra inspirations källa!

Selma är bara sååå söt!
Alla badankas pp´sar är underbara och så personliga.

Jag skulle gärna vilja läsa och se lite ingående hur man gör alter t ex en ram eller en låda edyl...

Och sedan en artikel om distressmålning....

Dessutom skulle jag gärna vilja veta vilka/et papper som passar bäst för PP ansikten. Jag tycker att det är så svårt att hitta!


Kram till er
/Sanna F

2006-08-18 @ 15:53:46
Postat av: Anna

Här är fyra förslag på artiklar:

OM DE SVENSKA PIONJÄRERNA
Vilka var först i sverige att scrappa? Hade de kontakt med varandra? Har sett att flera inspirerats av någon Elisabet och jag blir nyfiken på vem hon är och vad hon gjort.

TRENDER SOM VARIT
Jag som nyss börjat är nyfiken även på trender som varit. Skulle vara kul att se äldre sidor med kommentarer när de var gjorda och vad som gällde då.

RUBRIKER
Lite intervjuer med insp.designers om hur de väljer sina rubriker.

SVENSKA DESIGNER
Det verkar finnas en hel del duktiga designers i vårt land som skapar papper, stämplar, digitala scrapp saker mm. Låt dem berätta vem de är, vad de gjort, vad de ser som nästa trend.

2006-08-18 @ 16:00:33
Postat av: Katarina K

Så inspirerande sida, ni är duktiga tjejer!!!
Artiklar jag skulle vilja se (förutom alla bra förslag ovan) är:
1. Artiklar om olika verktyg, hur de fungerar och vad man kan använda dem till och gärna se bilder på olika saker gjorda med verktyget.
2. Nya böcker: vad är det för innehåll i boken, passar den bäst för nybörjare eller alla?
3. Artiklar om olika tekniker, utförliga och gärna med bilder. (Bara en så "enkel" sak som att skrapa och "sota" kanter med fluid chalk tex, är inte så lätt för en nybörjare)

Några spontana förslag från mig!
Kram till er duktiga tjejer!
/Katarina

2006-08-18 @ 16:10:58
Postat av: webmosterhelene

NI är fantastiska!!! Vilka toppenförslag!!! WOW!!! Tack snälla söta rara!!! Vi får ett tufft jobb framöver minsann ;-)

Fortsätt komma med förslag! Underbart att se dom!

2006-08-18 @ 16:16:41
Postat av: Angela

1. En artikel om vad man kan göra med just fotona när man scrappar, t.ex. sandpappra kanterna, distressa, använda akrylfärg... hur man kan förändra/framhäva fotot mer!

2. Även en artikel om vad man kan ha med i sin BOM (Boken Om Mig), lite roliga tips på olika teman m.m.

2006-08-18 @ 16:19:08
URL: http://anjelalalala.blogg.se/
Postat av: anneli78

Jag vill se följande artiklar:

* Färglära. Vilka färger är varandras motsatser? Vilka färger kan man med fördel kombinera? Ja allt som gör att man blir bättre på att kombinera snyggt på sina LOer.

* Lay Out symmetri. Hur man skapar balans och harmoni i sina LOer. Grundregler för det visuella.

2006-08-18 @ 16:37:12
Postat av: anneli78

Min kommentar till dörrskylten hamnade visst fel, så jag skriver om den här...

Inspirerande...vill nu definitivt prova på PP själv!! Men det kommer nog att krävas en hel del övande innan den blir så här fin!!!

Tack för en fantastisk sida!!

2006-08-18 @ 16:41:15
Postat av: Zarah

Med tanke på vilka NI är och era starka sidor (för att nu välja två av dem) skulle jag uppskatta följande artiklar...

Helene - en fotokurs. Söta, rara du - lär oss vanliga dödliga hur man fångar intresset i ett foto! Jag såg en bild du tagit på Ina, med en färgklick längst fram i fotot. Jag skulle älska att få veta mer om varför man gör så - och hur man skapar djup, och vilka ljusförhållanden som är bra, etc...

Åsa - du som är fenomenal på att teckna - kan inte du skriva en artikel om proportioner och liknande? Exempelvis - när jag ska göra en PP (jag har försökt - men är inget vidare på det) - var bör då armvecket hamna i förhållande till resten av kroppen, för att allt inte ska se snett ut? Hur stort bör huvudet vara om jag vill att det ska framstå som närmare - och varför? Det vore guld att få veta mer om såna saker - och du är ju så rackarns duktig på det där!

TACK för att ni delar med er - ni är ju för goa!
Kram!

2006-08-18 @ 16:57:50
URL: http://zarischka.blogspot.com/
Postat av: Lena S

Åh den var ju bara så underbar!!!

//Lena S

2006-08-18 @ 16:58:59
Postat av: Cia

Först vill jag säga att denna sidan är sååå inspirerande och ni är alla sååå duktiga :-)
Är jätteglad för att ni delar med er av era tips, alster och allt annat fint!

Åsa! Du är så fantastiskt duktig och dina PP:s är en stor inspirationskälla, önskar jag vore hälften så duktig!

KRAMIZ PÅ ER ALLA!

2006-08-18 @ 17:03:58
URL: http://hobbyhuset.se/blogg/wordpress/
Postat av: Cia

Glömde ju det viktigaste!
Skulle vilja se hur man gör en PP
och sen skulle det vara skoj med lite tips på hur man kan piffa upp fotona på en LO förutom då en fotomatta bakom!

2006-08-18 @ 17:06:14
URL: http://hobbyhuset.se/blogg/wordpress/
Postat av: Linda

Underbar, sååå snyggt du gjort!!! :)

Artikelförslag:
1. Färgläggning av stämpelmotiv - olika sätt att göra, vilka olika tekniker/färger som finns att jobba med.
2. Recensioner av olika tidningar och böcker, gamla som nya.
3. Som någon annan skrev: mönster på doodling skulle jag verkligen behöva!
4. Förvaring av pyssel!! Även hela pysselrum/pysselplatser.
5. Länkar till butiker, inspirationskällor osv.
6. Tema djur, tema kärlek osv (olika teman) med tips på passande saker man kan hitta på olika ställen.

2006-08-18 @ 17:11:07
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Petraso

Åh va många bra artikel förslag alla har skrivit
jag vill se alla ovanstående:
Foto kurs med helene och mera pp och färgläggning specielt skugger med Åsa
Toppen blogg...
kramar

2006-08-18 @ 17:52:56
Postat av: Evelina

Heja tjejer!!

Artikelförslag:
1)En mer utförlig artikel om hur man lyfter en rubrik, olika tekniker, dvs blänk, skuggor etc
2)Organisationsutrymmen och -lösningar, var/hur hittar man den smartaste förvaringen av alla pryttlar. Tänk compact living men ändå allt inom räckhåll, vilken drömvärld! =)

2006-08-18 @ 17:57:58
URL: http://wih.blogg.se
Postat av: Hönan

Vilken underbar SELMA!!!!

JAg skulle vilja se artiklar om:
* Bra svenska fraser och titlar, Engelska fraser känns ofta inte lika töntiga som svenska...
* Lite om hur man använder brushes i Photoshop kanske, ser så häftigt ut men själv fattar jag nada.
* Om olika fonter och hur man tankarhem dem.
* Mera artiklar om Alter. Väskor, lunchboxar klockar ja ALLT! :-)

Kramis från mig. /Hönan

2006-08-18 @ 18:17:50
URL: http://www.scraphonan.blogspot.com
Postat av: VeronikaP

Min första kommentar i er underbara blog!

GRATTIS till succen!!

Ni har ju fått jättebra förslag på artiklar. Något som jag skulle vilja läsa om är hur man kan tänka för att blanda flera olikmönstrade papper på en LO... Ska man fokusera på färg, mönster etc? De papper som hör till samma collektion är ju ganska givna, men papper med olika märken...?

Och så skulle jag gladeligen vilja läsa om detta med rubriker. Jag fastnar ofta i rubriksättningen, ska jag ha många ord med, vilket ord ska jag belysa och "förstora", hur mycket behöver rubriken säga etc?

2006-08-18 @ 18:47:27
URL: http://veronikap.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vilka otroligt bra förslag på artiklar ovan. Ville mest bara säga det. Blir inspirerad av att bara läsa alla förslag...sen hoppas jag att Åsa och Helene inte kan se hur ofta just jag är inne här varje dag :)

2006-08-18 @ 18:48:26
URL: http://mikaelarudhner.blogspot.com/
Postat av: HeleneHalmsjo

Jösses vilket jobb ni gjort tjejer..Tycker denna bloggen är så himla bra..
Här kommer mina förslag på artiklar..
*Chipboard användning, hur man pyntar,färglägger osv...
Tycker att jag bara gör samma sak när jag använder chipboard och skulle vilja förnya mig lite :)

*Doodling, som alla andra tycker jag det är hur snyggt som helst.

* Hur man ritar skuggor mm på bokstäver och annat för att få dit det rätta "blänket"

tack för en underbar sida!!!!

Kram

2006-08-18 @ 19:05:40
URL: http://helenehalmsjo.blogg.se
Postat av: annaf76

Först och främst vill jag säga hur kul jag tycker det är att den här sidan har startat. Jag är inne och kollar flera gånger om dagen.
Sen Åsa, måste jag bara säga hur fantastiskt fina dina PP's är. Jag är så imponerad av ditt sätt att få djup och liv i dem

För att sedan komma till exempel på artiklar skulle jag gärna vilja se en om just hur man färglägger stämplade motiv snyggt.
Och sen skulle det vara kul att få exempel på hur man kombinerar papper till sina lo's på ett roligt sätt.
Än en gång ni gör verkligen ett fantastiskt jobb tjejer och tack för en superkul blogg.
Anna

2006-08-18 @ 19:32:52
Postat av: DreamDesign

Många röda rosor till er tjejer! För att ni delar med er av era kunskaper till oss andra, och för att ni är så tillmötesgående vid frågor.

Artiklar som jag skulle vilja läsa om är:
* Olika embossingtekniker samt färgläggningstekniker på stämpelmotiv. Det är ju så lätt att fastna i det gamla vanliga enkla: stämpla och strö på "clear" embossingpulver, sedan färglägga med distress. Det finns ju oändligt med varianter, men man vet inte riktigt hur man ska göra...
*Hur man gör albums. Allt från postbound till små enkla med band eller ringar.

Kram Johanna (DreamDesign)
*

2006-08-18 @ 19:36:40
Postat av: AcarolineN

Vilket underbart jobb ni gör! Tack!

Jag skulle vilja se artiklar om;

* Pysselrum och förvaring. Jag blir inspirerad av att se vad andra har hemma och hur de förvarar allt sitt smått och gott.

*art journals och mer Altered

kram Caroline

2006-08-18 @ 19:48:01
Postat av: MiaKvack

Åh, vilket bra initiativ denna blogg var! Känner redan att jag inte kan leva/scrappa utan den! :-J

Ni har redan fått massor av bra förslag på artiklar, fnissade lite när jag läste Annas önskemål om att se äldre LOs för jag och sonen bläddrade lite i gamla album just idag och jösses, hur tänkte man?! Det är FÅ av layouterna från 2000 som jag skulle visa för omvärlden *fniss* men visst skulle det vara intressant att jämföra stilarna! Det är MYCKET som har hänt!

Annat som skulle vara intressant är färglära, vad det är som gör att vissa färger funkar bättre tillsammans än andra osv. och lite designtips, typ balans, "osynlig triangel", symmetriskt/assymetriskt osv. Vad det är som gör att vissa grejer funkar och andra inte.
Och så ÄLSKAR jag att se nya, fräsha layouter i olika stilar!

Tack för en toppenbra inspirationskälla!
Mia

2006-08-18 @ 20:02:28
URL: http://pyssel.derenback.se
Postat av: Anna (ronjabus)

Underbar sida! Tur att ni inte ser hur ofta man går in här :-)
Jag skulle vilja lära mig mer om skuggning och hur man får till blänk på bokstäver och figurer.
Sen vore det himla intressant att få läsa lite foto-tips.

2006-08-18 @ 20:07:36
Postat av: Sofia (SofiaFj)

1: Färger. Hur man matchar och kombinerar, det finns så många nyanser som passar ihop utan att man vet om det.
2: Doodling. Endel säger att alla kan doodla, men det vete sjutton. Tips är alltid bra och det finns säker knep som inte jag vet om!

2006-08-18 @ 20:51:19
Postat av: Anzan

Jag skulle vilja se en artikel om "Färg & mönster-tänk" - dvs hur man väljer färgade & mönstrade papper till en LO, PP, Kort eller vad nu pysslar med. Jag kan ibland ha jättesvårt, när jag står i butiken, att se vilka papper som passar tillsammans och kan få världens ångest!! Sedan ser man en LO som någon annan har gjort med papper som man aldrig skulle komma på tanken att kombinera, men som är helt fantastiska tillsammans! Hur tänker man, finns det några "regler" osv. Skulle vara intressant att läsa om! Vrid om huvudet på oss som "fastnar" så att vi tänker annorlunda! ;)

Nästa artikel jag skulle tycka vara kul är vilka olika alternativ det finns till att färglägga stämplade motiv, PP`s osv. Ett litet test av de olika produkterna, hur man använder dem (med vilka verktyg) och vad det blir för skillnader i slutresultatet.

2006-08-18 @ 21:32:38
URL: http://annalennstrom.blogg.se
Postat av: Mimmi

Kanonjobb ni gjort med bloggen!

Mina önskemål på kommande artiklar:
*Doodling- både digitalt med brushes i PS och vanligt på papper.
*Färglägga stämpelmotiv.

2006-08-18 @ 21:36:13
Postat av: Nina

Tack för att ni startat detta suveräna ställe! Och grattis till succén! Det blir så bra och lättöverskådligt i blogform!

Artiklar jag skulle uppskatta skulle handla om :

Bearbetnig av foton i tex photoshop så att formatet blir rätt på de bilder man vill beställa från fotolabben. Alltså storlek kontra upplösning mm.

Jag brukar också ofta undra över hur man fäster fast papper mm på altered-grejor. Skulle gärna vilja se steg- för- steg i bilder. Lim? Tejp? hur gör man vid skarvar, runt hörn mm.
Heja på tjejer! Ni har fått många intressanta förslag! Hoppas det inte blir övermäktigt ;-)MEn ni har ju ett himla duktigt inspirationsteam med er!

Kram

2006-08-18 @ 22:00:15
Postat av: Camilla (Milla_80)

Vilken underbar blogg! Jätte inspirerande att läsa!

Jag skulle gärna vilja se mer av: Journaling, lite tips på hur man blir bättre på att skriva kring fotona. Vad man bör tänka på, tips på vad man kan belysa ja det mesta när det gäller att skriva.

Sen vill jag ha många tips kring att fotografera.

Kram Milla

2006-08-18 @ 22:25:22
Postat av: Hattifnatt

Jag skulle gärna se en artikel om hur man ska tänka när man kombinerar olika mönstrade papper, en om hur man målar med distresser, förslag på vad man kan göra av sin lunchpail, idéer på dekorationer man kan göra själv, kurs i att färglägga motiv för att få djup i dem (skuggor/högdagrar och sånt), fotokurs... oj, det finns precis hur många spännande artiklar som helst!

Säger det än en gång: kanonblogg och lycka till även i fortsättningen! Kram!

2006-08-18 @ 22:25:38
URL: http://papperspyssel.blogspot.com
Postat av: Anna

Oj, om man får välja och vraka så finns det ju massor man skulle vilja läsa mer om.
* Tips på saker man kan tänka på när man fotograferar
* Tips på hur man kan göra doodling, PP. Förslag på bra pennor och färger, hur man får skuggning och djup genom färgläggning o.s.v.
* Intervjuer och tankar bakom scrappade layouter. Hur gör och tänker andra när de gör layouter?
* Förvaring och scraprum
* En testpanel som testar och bedömer verktyg och liknande skulle också vara intressant.
Det var en del i alla fall. Finns ju mycket mer också men det är det jag kommer på nu.
Tack för en kanonbra sida!!
Kram

2006-08-18 @ 22:57:54
URL: http://www.annaslilcorner.com/blog
Postat av: Helen

Jättekul blogg!

Jag skulle gärna läsa om hur man färglägger stämpelmotiv så det ser proffsigt ut, hur man skuggar och beskrivning på hur man använder alla produkter.

Jag är även intresserad av tips på förvaring av alla pysselgrejer.

Jag skulle också vilja läsa om hur man gör textning på olika vis...alla har ju inte "stansmaskiner"...vad finns det för alternativ...

Vill också läsa om hur man blir "vän" med sin handstil och hur man kan utveckla den.

Ja det blev tips på fler än två artiklar...

2006-08-18 @ 23:53:27
Postat av: Annika

Vad jag skulle vilja läsa om (förutom allt fantastiskt som jag hittills läst här då!)

1- Om balans - mörkt/ljust, stort/litet hur får man en LO behaglig att se på, finns det några trix eller genvägar? (Som typ att torka av spisen så ser nästan hela köket rent ut!) Funderar mycket kring balans nu, fast mest i livet.

2- Hur ser scrapvärlden ut? USA vet vi, Sverige har vi också ett hum om, lite i Norge och så, men resten då? Finns det fler ställen där det börjar växa?!

3- Simple scrapbooking - jag vill gärna se någon som har en lite enklare stil också! Som komplement.

Tack för allt jobb ni lagt ner hittills! Detta är kanon! Kram på er!

2006-08-19 @ 00:25:57
URL: http://annikaskreativasida.blogspot.com
Postat av: HellaBella

Vilken fantastisk Selma (som alla Badanka-PP ;) ) och toppen med en svensk inspirationsblogg!

Jag ser gärna artiklar om dekorationer man kan hitta i vardagen, som inte är scrapsaker från början. En annan kul grej vore "rese-reportage"! Om ni besökt nån scrapbutik ute i landet.. fota, intevjua, betygsätt.. allt av intresse för oss köpglada pysslare :)

2006-08-19 @ 01:22:47
URL: http://hellabella.blogg.se
Postat av: Kathrine

Og så godt jeg liker at denne bloggen oppdateres ofte! Kjempesøt Selma :)

Jeg klarer ikke skrive på svensk, men dere svensker er vel såpass smarte at dere skjønner norsk?

Iallfall, jeg kunne tenke meg å lese en artikkel om trender i scrapping. Hva tror dere kommer, hvorfor? Hvor viktig er det for scrappere å være moteriktige når det gjelder utstyr og papir osv.

Det andre jeg hadde satt pris på var en grundig og god fotoartikkel.

2006-08-19 @ 01:50:30
URL: http://scrappelappeland.blogspot.com
Postat av: nasse

Underbart tjejer! Här kommer mina förslag;
- Vill se mer av Art journals, det är ju såå läckert.
- Fototips för oss vanliga fotointresserade men som bara vill trycka på knappen & få bra bilder på en gång ;)
- Vill ha, vill ha vill ha en samlad länksida med ALLA butiker i Sverige.
- Trender Nu & Då
- Olika tips ang. dekorationer tex band- så får man 111 tips om hur man ska använda band ;) Tja, vi kan ju hjälpas åt att fylla på med tips.
-Altered, nu fick vi ju se Fiffis sjukt läckra speglar. Bravo, mera mera mera.
- Hur man kan dek. en chipboad.
- Förvaring -& scraprum.
- Olika lunchpails/box, vad har du i din?
- Journaling som får oss att skriva mer.

Tack för allt jobb ni lägger ner tjejer, ni är bäst.

2006-08-19 @ 05:13:30
Postat av: Åsa/asamia

Åh vilken fin sida med sååå mycket tips och idéer! Vad kul att ni öppnat den! Kommer kika in måååånga gånger! Lycka till tjejer!
Jag läser gärna artiklar om PP, exempel på mönster tex. Sen gillar jag ju att göra kort, så idéer på detaljer man kan använda är jag alltid på jakt efter. Inspireras ofta av Åsas fina kort och skyltar.
Kram Åsa/asamia

2006-08-19 @ 07:53:24
URL: http://medlem.spray.se/embossing/
Postat av: Monica

Jag har inte riktigt hunnit läsa igenom alla förslag, men det jag är intresserad av är
* fotografi- och photoshop-tips
* mer av hela konstnärssidan bakom scrapbooking. Att få in färg och form, olika konstformer och se hur man utvecklas, kanske i form av en art journal?

Tack för att ni gör den här bloggen spännande och aktiv!

2006-08-19 @ 10:57:33
URL: http://www.monnah.com/
Postat av: Evelina

Underbart inspirerande blogg!! Vilket otroligt jobb ni måste lagt ner. Jag är imponerad!

Skulle vilja läsa om...
- Scraprum/hörn/förvaring. Som inredningsnörd blir jag så väldans inspirerad av att se hur andra har det och löser sin förvaring.
- Photoshoptips. Är ganska ny i photoshopvärlden och vill ha bra tips på hur man kan mixtra och fixa med fotona. Tex. softa, ramar, olika filter, brusches...
- Bokrecensioner
- Skulle vilja läsa om människor (svenska/utländska) som lyckats göra scrapbooking/stämpling/cardmaking eller något inom dessa områden till sitt yrke. Hur de tänkt/gått till väga för att lyckas.
- Altered scrapping. Love it!
- Titlar/rubriker och snygga ord att sätta på layouer. På SVENSKA! Allt låter ju så snyggt på engelska, men sedan när man översätter det, mnjaaa...

Hoppas jag får läsa om något av detta i framtiden iallafall... ;-)

2006-08-19 @ 11:00:00
URL: http://evelinaahlgren.blogspot.com
Postat av: anneli78

HJÄLP!!! Jag kan inte skriva ut min Selma...hon är alldeles för stor och jag vet inte hur jag ska minska ner henne!!! Vill pyssla med PP!!

2006-08-19 @ 13:03:41
Postat av: Jessica/ Fröt

* tips om upplägg när man ska göra en LO, har ni några turgångar som kommer igen när ni tänker göra en ny LO
* tyckte om Åsas veckans idé på Papprika om album/LO idéer om idétorkan kommer på
* bonusförslag: PP-idéer överlag

2006-08-19 @ 13:14:06
Postat av: webmosterhelene

Annelie78: försökt att förminska ner det lite, t.ex. genom att förminska i ett bildredigeringsprogram och spara under annat namn. Eller så går det kanske att infoga bilden i word och förminska ned bildrutan, och skriva ut...

2006-08-19 @ 16:17:45
Postat av: anneli78

Det löste sig...kom på att jag kunde spara det i Publisher. Tack ändå för svaret. Har nu gjort en Selma, som skickas till er mail. Roligt men pilligt!!

2006-08-19 @ 17:23:08
Postat av: Maria S

Helt underbar blogg!! Jag har redan kilat in här massor av ggr!!! Bra jobbat tjejer!!
Artiklar jag skulle vilja se är tex:
*hur man monterar omonterade stämplar! Gärna med steg för steg bilder... har scrappat länge, men aldrig vågat köpa en omonterad stämpel.... }=)
* Tips om hur man kan göra ett mini-album och vad det kan innehålla..
Kram Maria S *som heldiggar bloggen!!*

2006-08-19 @ 19:23:46
Postat av: Malou

Jag skull vilja läsa artiklar om skuggor och hur man får fram fin effekt på bla sina PP.
Annat intressant är budgetscrapping tex tips och utmanas av att scrappa fem Lo under ex 50:- eller likande. Tips och ideer på sånt man kan ha i gömmorna som kan användas. fGillar själv att vara lite udda ;)
Tack för en härlig sida!

2006-08-20 @ 15:16:52
Postat av: Rosette

sista minuten enl. min klocka, PPn är underbar!

2006-08-20 @ 20:58:28
Postat av: Malin

Fattade lite fel eftersom jag trodde att man skulle maila komentarerna :-D
Men nu e det ju lite försent.. Fast jag kommer med önskemål ändå!
Skulle gärna vilja se en artikel om hur man Distressar saker alltså gör dom sådär snyggt slitna som Helen e så duktig på :-) Sen gärna artiklar för nybörjare eftersom scrapping är en sån stor hobby på frammarsch! Kanske om hur man kan kombinera papper eller Fotoplacering.. Finns mycket att skriva om å med tanke på vilka inspirationskällor ni e så kommer ni säkert på en massa kul!
Kram Malin

2006-08-20 @ 21:25:06
Postat av: webmosterhelene

Malin - du är med i omröstningen iaf, för jag såg ju dina önskemål i mailen långt innan kl 21 :) Det är ok :)

2006-08-20 @ 21:31:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback