{Våga skriva för hand}

Ofta när man nämner detta att skriva för hand på sina sidor hör man många kommentarer om ens handstil: ”Min handstil är så ful”, ”Jag är rädd för att förstöra min sida”, ”Jag skriver alltid så snett” osv. Men det är ändå viktigt att du ibland sätter din personliga prägel på din sida och det finns sätt att göra det lite enklare och finare på när du skriver för hand.


Om jag utgår från mig själv så har jag alltid skrivit mycket för hand. Jag tränade skrivstil redan som sexåring, tänk dig den lilla tjej jag var som satt och försökte tämja pennan och bokstäverna. Jag lyckades tillslut och utvecklade massor med handstilar under tonåren. Fortfarande sitter jag och skriver och tränar på vanligt olinjerat papper så fort tillfälle ges. Träna är nästan A och O för att man ska få en fin handstil.

 
Jag är visserligen oerhört snabb på att skriva på datorns tangentbord, men till syvende och sist så är jag lite för lat för att passa in datorskriven text och textrutor på mina sidor. Sen tycker jag personligen om det budskap min handstil ger mina sidor, som om jag skriver små personliga brev till läsaren. Därför skriver jag alltid texten på mina sidor för hand.
 

Min handstil:

Jag har en mängd olika handstilar, från lutande slarvig när jag har bråttom till den ni oftast ser på mina layouter. Jag skriver oftast raka bokstäver när jag skriver, för jag tycker det är lättare att kontrollera pennan då. Men det är självklart personligt, beroende på hur man håller pennan och hur hårt man håller den.


helenes handstil2
 

Hur börjar man då?

I början är det bra om man använder stödlinjer på sitt papper. Då slipper man oroa sig för att texten vandrar uppåt eller nedåt. Ju mer du tränar på att skriva på olinjerat papper, desto duktigare blir du på att skriva rakt ändå.

 
Rita upp stödlinjerna med blyerts och använd linjal. Tänk även på att linjerna ska vara mycket svaga, annars syns de även när du suddat bort dom. Är du osäker på din handstil eller är rädd för att skriva fel, så skriv din text svagt med blyerts och fyll sen i med den penna du vill använda. Du behöver inte vara så noga med att fylla i exakt på blyertsbokstäverna, utan skriv texten löpande så det ser naturligt ut. När texten torkat ordentligt så suddar du bort streck och text bort ordentligt. 

Pennor:

Jag använder uteslutande tuschpennor av olika märken när jag skriver text på papper. Personligen gillar jag lite tunnare pennor, t.ex. 0.01 eller 0.05, men ibland passar en 0.5 eller 0.8 bättre. Har du liten handstil så passar smala spetsar bäst, skriver du gärna lite större så är det bättre att använda tjockare spets.

Jag använder oftast svarta pennor, men ibland blir det brunt eller annan passande färg. Oftast blir det dock svart eller brunt för att jag tycker om när texten syns ordentligt. Favoritmärken för svarta pennor är Zig Millennium eller Staedtler Pigment Liner. För pennor i andra färger använder jag Staedtler Triplus Fineliner.

 
Skriva på fotona:

Jag tycker mycket om att skriva på mina foton, tycker det blir en häftig effekt och rolig utfyllnad eftersom jag ofta fotograferar off-centrerat (dvs ej har mitt motiv i mitten av fotot). Jag använder vit Sakura Soufflé då jag skriver på mina foton eller prickar runt cardstock etc, det blir lite 3D-effekt av den pennan då det torkat. Annars är även Zig Chalk writer häftig, den blir lite softare och mer kritig då den torkat.

 
Och eftersom några efterfrågat att få mina ”scrapbokstäver” på papper så kommer dom här, ibland blandar jag stora och små bokstäver osv för att busa till det hela lite.  Jag hoppas att du kommer hitta ditt eget alfabete och att du tränar på att skriva för hand. Jag tycker det är viktigt att visa vår personlighet genom vår handstil. Så fram med ett olinjerat papper och träna på!

Stephanie/Mysmasken - här är för dig *ler*
helenes bokstäver 


{Helene}


Kommentarer
Postat av: Sanna F

Jätte bra artikel Helene!!!
Jag skrev allt på datorn förut.. Men nu skriver jag allt för hand! Och det blev jag inspirerad av dig till att göra, för du skriver verkligen sååååååå snyggt!

Kram

2006-08-21 @ 08:32:01
Postat av: Angela

Kul artikel! Har börjat öva för fullt här hemma, så jag ska nog ta och inhandla några av "dina" pennor Helene! En bra penna är verkligen viktigt! Tack för att du delar med dig!

Postat av: Elsa

Åh vilken bra artikel Helene. Det är bara att börja träna då:) Använder själv en hel del handstil men jag blir oftast inte så nöjd:)

Kram

2006-08-21 @ 10:23:51
URL: http://elsasblogg.blogspot.com
Postat av: Sofia (skberg74)

Jättebra artikel, har själv börjat skriva mer och mer för hand på layouterna och kan nu bli nöjd med en layout trots min handstil, tror mycket har med vana att göra och idag är vi inte så vana att använda vår handstil utan datorn används för att skriva det mesta. Iaf är jag sån och har fått börja skriva mer för hand för att vänja händerna vid att skriva eftersom jag ett tag fick så ont i fingrarna när jag skrev för hand att jag undrade hur jag klarade av att skriva för hand i skolan. Att jag skriver snabbare på datan är också en orsak till att jag oftast skriver där men jag har ett tips använd skrivaren som förvaringsplats och jag lovar det tar längre tid att städa upp runt skrivaren än att skriva för hand:)

2006-08-21 @ 10:45:28
URL: http://skberg74.blogspot.com/
Postat av: Rebecca Bergsland

Precis vad jag behövde läsa! Superbra artikel. Den här bloggen överträffar alla förväntningar! :D

2006-08-21 @ 12:14:41
URL: http://rebeccabergsland.blogg.se
Postat av: Helenehalmsjo

Vilken bra artikel... Tack Tack..Ska genast skriva ner en del namn på pennorna då jag alltid tycks köpa fel sort ;)

Kram

2006-08-21 @ 12:21:53
URL: http://helenehalmsjo.blogg.se
Postat av: AcarolineN

Tack för en superbra artikel. Här ska det tränas nu på eftermiddagen.

2006-08-21 @ 12:28:06
Postat av: Part

Tackar för tipsen, förresten har du en väldigt fin handstil ;)

2006-08-21 @ 13:09:31
URL: http://partofastory.blogg.se
Postat av: JennyB

Just en sådan här artikel behövde jag läsa! Jag tycker att layouter med handstil blir personligare och charmigare. Tack Helene för en superbra artikel!

2006-08-21 @ 13:36:10
Postat av: Fanny

Vilken bra artikel! Jag är precis som du, har många handstilar och byter då och då. Jag kalligraferar ju också en del, men inte så ofta i min journalling, det tar för lång tid :-D

2006-08-21 @ 18:04:25
Postat av: Sofia (SofiaFj)

Åh, Helene, vilken kanonartikel. Jag skriver nästan alltid för hand. De gånger jag inte gör det, skriver jag på en gammal hederlig skrivmaskin. Är alldeles för lat att skriva ut på skivare. Idag kommer mitt nya förvärv av böcker: "Love your handwriting". Tro att jag ska skriva nu!!!!!

2006-08-22 @ 06:15:43
Postat av: webmosterhelene

Så roligt att ni tycker om artikeln!! Det var roligt att skriva den, ibland behövs det en lätt och inspirerande artikel :) Tack, tjejer!

2006-08-22 @ 11:29:28
Postat av: Mysmasken

JAAAAAAAAAAAA, har inte varit in på några dagar så hittar jag detta :D

Du är en ängel =)
Nu slipper jag sitta och leta upp dina layouter för att härma dina stil, hihihi.

Kram!

2006-08-22 @ 16:57:39
URL: http://www.mysmasken.se
Postat av: Malin

Helene du har möjligtvis inte funderat på att göra ett teckensnitt av din handstil va!? ;-) Den e ju sååå snygg!!

2006-08-24 @ 20:52:38
Postat av: Ann

Tack nu ska jag verkligen börja träna upp min handstil igen tusen tack kram

2007-09-05 @ 18:08:00
Postat av: Sussie

Vad gulligt att du la ut din stil..!! sitter här o övar för fullt...!

2007-12-05 @ 21:54:59
Postat av: Elvira

Jag måste säga att jag verkligen diggar din sida. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din sida via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-03-18 @ 19:36:26
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback