{veckans foto vecka 40}



Det finns många sätt att förbättra sitt sätt att ta bättre fotografier.

Här är några enkla knep


 

Åsas första tips:

Våga! Var kreativ och experimentera när du tar kort. Ställ dig på en stol, klättra upp i ett träd, lägg dig på marken, böj på benen, vrid på kameran. Bara genom att ändra ställning när du tar kort kan göra att du få helt andra perspektiv till fotografierna.

99101-546
Här ställer jag mig vid sidan om motivet  nedanför och vrider lite på kameran för att fånga spännande vinklar



Åsas andra tips:

Ta miljarder fotografier, på ungefär 100 tagna får man ett klockrent. Med digitalkameran kan man ju bränna av massa och sedan bara radera.


Åsas tredje tips:

Vad ser du i sökaren när du tar kortet? Är det massa störande saker med i bilden, se till att redan när du tar fotografiet slipper detta. Tex som skuggor från andra personer, människor i bakgrunden som inte behöver vara där, saker med starka färger. Ja listan går att göra oändlig.


99101-547
Här är jag noga med att se till att kosan kommer med i bakgrunden och ser till att inga andra störande element bryter deras härligt mystiska gemenskap det två har i bilden.



Åsas fjärde tips:

Hur vill du att ditt fotografi ska bli?  Tänk denna tanke redan innan du tar kortet, vad vill du fånga med bilden eller vad vill du att bilden säger andra.

Lyft fram detaljer du vill fokusera på.

99101-549
Här ville jag fånga den stora världen och det busiga i att klättra upp för stegen när man är små killar! Ett stort äventyr för små själar, genom att välja att ha med dem på lite mindre yta på fotografiet understryker jag min tanke.


 

Åsas femte tips:

Våga komma nära med kameran, testa att ta fotografier nära. Fyll kortet med det motivet du väljer.

99101-548
Jag kommer nära med kameran och lyckas fånga en klättrande son



Åsas sjätte tips:

Glöm inte detaljerna! Vid högtider eller när som, ta kort på tex granen, presenterna, skorna..ja alla detaljer!
99101-550
Jag tar en närbild på kossan, ser till att få med hela skuggan oxå

{åsa}


Kommentarer
Postat av: Lotta-R

Härliga kort Åsa!!

2006-10-03 @ 13:21:09
Postat av: Jane

Riktigt fina bilder, Åsa!!! Jag har äntligen investerat i en riktig kamera och jag lääängtar så efter att få hem den och börja fota!!! Då jägarns ska jag bli lika duktig som dig och Helene bakom kameran *fniss*

Postat av: Malena

Jag som tycker att jag är riktigt bra på att ta kort fick mig en riktig tankeställare. Ska försöka ta kort ur andra perspektiv nästa gång. Tack för inspirationen!!!

2006-10-03 @ 15:54:27
URL: http://malenascrap.blogspot.com
Postat av: JennyB

Åhhh, vilka fantastiska foton. De är verkligen proffsiga. Jag blir så inspirerad och ska verkligen jobba på att bli en bättre fotograf.
Tack för inspirationen Åsa!!!

2006-10-03 @ 20:04:09
Postat av: Monica

Vilka coola foton! Himmel med på korten fick en helt annan innebörd för mig nu. (Annars har jag mammas foton från 70-talet med ett huvud i ena hörnet och resten himmel. Mycket före sin tid... :))

2006-10-03 @ 22:02:54
URL: http://www.monnah.com/
Postat av: Maria

Himla bra foton, du är så duktig på att fotografera! :) Kolla gärna in min fotoblogg med och lämna nån kommentar! :)

2007-03-18 @ 21:50:41
URL: http://www.amateurfotograf.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback