{En albumsida blir till}

Är ni inte nyfikna på hur en albumsida kan byggas upp??? Här kommer en artikel om hur Eize/Åza visar hur man kan göra en sida.

1. Jag börjar alltid med att välja ut foton, det är egentligen inga svårigheter eftersom att jag väljer de jag känner mest för för stunden. Oftast har jag redan när jag framkallar fotona valt ut historien eller vilket tema layouten ha. När jag valde ut detta höstiga sitat så visste jag direkt vilka foton jag skulle scrappa.

Nästa steg är att välja ut papper, jag utgår oftast ifrån färgerna i fotona och väljer cardstock utifrån dem. När jag valt cardstock så väljer jag ut matchande mönstrade papper. Här hade jag dessutom redan gjort en skiss så här tog inte mönsterpappersvalet så lång tid, visste redan att jag bara skulle ha ett.


Eftersom att månadens tema är "HÖST" så var det förutbestämt att jag skulle ha ett brandgult cardstock och eftersom att det är ganska dominerande så valde jag ett ljust mönstrat papper.

eize sida1

 

2. Eftersom jag hade en skiss att utgå ifrån blev den här delen enkel, annars är den nog det mest tidskrävande för mig. Jag beskär och placerar alltid ut fotona innan jag bestämmer mig för hur jag ska lägga papprena. Här behövde jag inte ens tänka eftersom jag hade skissen att gå efter.
eize sida2

3. Steg tre för mig är att montera min sida. Här klistrar jag fast allting som jag har skurit till. I det här fallet sydde jag fast det mönstrade pappret på layouten med svart tråd, trycker att det var en snygg kontrast till allt det oranga.

Jag passade även på att sandpappra fotot litegrann i kanterna för att få en mjukare övergång till det ljusa pappret och klippte ut stora fotohörn i svart, det dämpar det oranga och snyggt.
eize sida3

4. När jag har kommit så här långt att allting är fast satt och klart kommer jag till den mest tids krävande biten i mitt scrappande, RUBRIK och dekorationer. Jag har oftast en väldigt klar bild i huvudet om hur jag vill att rubriken ska se ut, men jag har väldigt svårt att få ner det på layouten.
 eize sida4

Här visste jag tex att jag villle ha stämplat "adjö sommar, välkommen". Ordet HÖST skrev jag i Photoshop och la ett fotografi med höstlöv i, skrev sedan ut på fotopapper, skar ut med skalpell och mattade med svart. Det absolut svåraste för mig är att dekorera.

Jag har en gång i tiden lärt mig att man ska sätta dekorationerna så att de bildar en trekant när man gör annonser, broschyrer och liknande (layouter), helst ska man gruppera dem om tre också men 1, 3, 5 osv fungerar också. De två hållpunkterna brukar jag ha i åtanke när jag placerar ut mina dekorationer (när jag väl valt ut dem). 

Här valde jag att använda cremevita dekorationer för att väga upp det mörka svarta och det starka oranga.
eize sida5

 5. Nu var det klart! Här är den färdiga sidan!!
eize sida6

{Åza/Eize - inspirationsdesigner} 

Kommentarer
Postat av: Karoline

Åh, vad bra lektion om att scrappa! LO:n blev jättefin.
Mer sånt här tycker jag, jättebra för nybörjare som mig...

Postat av: Malin

Kul att se hur du lägger upp det. Resultatet blev ju jättemysigt.

2006-09-16 @ 13:37:22
Postat av: Marie

wow vilken härlig Lo det blev!

2006-09-16 @ 16:27:49
URL: http://www.mariesgalleri.blogspot.com
Postat av: mimmimarie

Vilken fin LO det blev men roligast var ändå att se hur du tänker när du scrappar. Det skulle vara roligt att se sådana artiklar från fler scrappare.

2006-09-16 @ 16:42:01
Postat av: AnnaB

Jättekul att läsa och snygg sida, Åza!

2006-09-17 @ 10:11:13
URL: http://annab.blogg.se
Postat av: Fanny

Otroligt intressant att läsa hur någon annan tänker.... jättefin LO blev det också.

2006-09-17 @ 19:50:39
URL: http://pembadesign.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback