{Veckans utmaning - vecka 7}

Denna vecka är det vår gästdesigner Heléne som utmanar er! Här kommer en härlig utmaning att bita i :) Blir du inspirerad av Helénes utmaning, skicka ditt alster till oss på [email protected] och märk ditt mail Veckans utmaning v7.

{Helene och Åsa}

Hejsan! Heléne - gästdesigner här!

Min utmaning blir att använda sig av komplementfärger i skapandet!

Komplementfärgerna är de färger som ligger mittemot varann i färgcirkeln tex lila-gul, blå-orange och röd-grön. Komplementfärgerna är varandras största motsatser och det gör att de förstärker varandra. För det mesta tar man upp en färg från fotot när man väljer papper att scrappa med. Men om du har ett foto med mycket färg tex en lysande orange solnedgång så kan du förstärka fotot( och färgerna) genom att
använda komplementfärgen blå istället. Det kan också vara så att du vill visa en detalj i fotot och om du använder komplementfärgen i LO:n så framhävs detaljen.

I min LO "Blå" använde jag komplementfärgen orange för att förstärka och lyfta fram det blå ögat.

heléne1

I "Ankan" har jag använt lila och gult på hela LO:n, men med den mörklila ramen runt fotot vill jag framhäva den gula ankan lite extra.
heléne2


Komplementfärgerna intensifierar, förstärker, lyfter fram varann och ger varann lyskraft! Testa!!

Lycka till!!
Heléne

Kommentarer
Postat av: Malin H

Hej!
Jättekul!!! Verkligen!
Jag minns att jag sett det upplagt..färghjulet...var det på din blogg Helené? Har sökt igenom den ett år tillbaks i tiden...
Hittade inte??? Kanske den går att lägga in här ....Hjälp...
Malin H

Postat av: LillBlomman

Vilken kul utmaning! Ska försöka mig på denna.

2007-02-15 @ 12:35:21
Postat av: Heléne; da gästdesigner :-)

Här finns en färgcirkel att spana in:

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgcirkel

Roligt att ni känner er utmanade :-).. ska bli kul att se vad ni hittar på!

2007-02-15 @ 16:08:54
Postat av: Åsis

Jag mindes också att jag sett färgcirkeln här på bloggen.
Jag hittade den igen under kategorin "Artiklar".
Anna

2007-02-16 @ 09:14:45
Postat av: Anna K / plantanna

Vilka härliga LO's du gjort!!!!! Du är ju så duktig:-)

2007-02-16 @ 11:18:52
URL: http://www.annasscrapbooking.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback