{Inspirationsdesigner - Diana}

Sist ut av våra nya inspiratörer att presentera sig är Diana, som har en härlig grafisk scrapstil.

- namn + nick
Diana Jonsson. Jag är medlem på SIS under missD och på TwoPeas under dianaW men har tyvärr inte tid att vara särskilt aktiv på något utav forumen eller lägga upp nya layouter i gallerierna.


- hemsida / blogg
http://dianajonsson.blogspot.com

- började scrappa när, och vad fick dig att börja scrappa Jag har alltid scrappat på sätt och vis ända sedan jag lärde mig läsa och skriva, men scrapping som dokumentering av vårt liv har jag sysslat med sedan vår första son föddes 2006 då jag insåg hur snabbt tiden faktiskt springer iväg och minnet hela tiden gör plats för nya intryck. Man glömmer tyvärr detaljer alldeles för fort och dessa vill jag bevara och kunna gå tillbaka till för att hjälpa minnet på traven när jag blir gammal och ännu mer glömsk. Dessutom blir det förhoppningsvis en liten uppskattad skattkista med minnen för barnen som ju faktiskt inte kommer minnas så mycket från de tidiga åren utan lite hjälp av bilder och ord.

- vart finner du inspirationen
Att dokumentera i sig, den inspirationen finns hela tiden.. Saker vi gör, saker vi säger, karaktärsdrag hos mina nära. Den kreativa processen inspireras oftast av fotografier, färger, former, textil, grafik och att vara på landet. Jag inspireras något enormt av att vistas i naturen, mycket för att det är en sådan total avkoppling för mig, lugnt och tyst så tankarna får flöda fritt och så vackra färger, former, textur, gamla hus, vackra vyer.

- din stil, förklara -och vilka produkter tycker du om
Jag är ganska enkel av mig i grund och botten. Foton och text är det viktigaste, sedan älskar jag mönstrade papper och olika typer av bokstäver, även om jag inte alltid sätter en rubrik till mina layouter. Har oftast en linjär, enkel och grafisk komposition av layouterna, runda hörn eller andra runda former för balans. Ofta använder jag också flera fotografier. Ibland gillar jag att gå ifrån mitt vanliga linjära sätt och riva papper, kladda med färg, sy och prova lite andra saker som jag tycker är så snyggt på andras verk, men det är inte alltid jag blir nöjd med mitt eget resultat. Jag gillar nog för mycket ordning och reda så att bli lite friare och sväva ut mer ibland är något jag vill fortsätta öva på.

- trender, vad tror du kommer komma
Sprayfärg är något jag sett användas mycket på sista tiden. Allt fler tar fram symaskinen och går loss på fotografier och papper. Att använda sig av material som man har liggandes hemma eller får tag på som egentligen inte är tillverkat för scrapbooking tror jag blir kommer att bli allt vanligare särskilt nu när det ekonomiska läget i världen är lite svajigt och miljödebatten fortsätter. Man tänker nog till en extra gång innan man köper nytt material och försöker återanvända i större utsträckning. Nästa stora kommande trend som redan startat är "hybrid scrapbooking", att blanda digitala element med det mer traditionella sättet att scrappa med papper. Den digitala scrapbookingen är ju yngre än den traditionella och nu börjar det dyka upp fler digitala element att välja mellan till sitt skapande.. Fördelen med digitala element är ju att de aldrig tar slut utan kan användas om och om igen. Nu när de flesta även fotograferar digitalt och redan sitter vid datorn och redigerar foton är steget inte långt till att börja lägga till digitala ramar, swirls och annat innan man skriver ut sitt foto.

- vad gör du vid en scrapsvacka
Åker till landet och bara är, fotograferar mycket och låter inspirationen ta den tid den behöver för att komma tillbaka. När jag väl ska sätta mig ner och skapa så vill jag inte fastna i upplägget av layouten så då gör jag ofta en scraplift för att komma igång. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt :)

- nybörjartips du skulle vilja ge nya scrappare
Köp inte på dig allt du tycker är fint! Det finns så mycket härligt scrapmaterial att få tag på och även om man gillar en massa produkter så är det inte säkert att man gillar att skapa med dem. Ett bra sätt att få prova på lite olika typer av material för att se vad man själv tycker bäst om att jobba med är att köpa ett färdigt ihopplockat kit. På så sätt får man prova en mix av olika färger, mönster, bokstäver och dekorationer. De flesta scrapbookbutiker på nätet har olika färdiga kit man kan köpa, om inte, så brukar butiksinnehavarna vara snälla och plocka ihop ett litet kit om man ber dem om det. För att inte fastna i hur layouten ska se ut - lifta någon annan! Att lifta är inte att fuska, utan hjälper till att komma igång. Någon som får ett verk liftat ser det oftast som en komplimang det är ju något i dennes layout som du fastnar för och gillar, det kan vara kompositionen, upplägget, färgerna eller vissa detaljer. Det viktigaste - HA KUL! Scrapbooking ska aldrig kännas som ett måste, något ångestfyllt, att nu måste jag göra det där första året albumet eller scrappa om luciafirandet och julen innan det nya året börjar. Gör det du känner för, i den ordning du känner för. Det finns inga rätt eller fel!

Kolla in Dianas vackra, krispiga LO som visar vilken ljuvlig stil hon har!


Superdupervarmt välkommen i swe-gänget, Diana!

Kommentarer
Postat av: Fnyz/Hanna

underbar layout!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback