{Veckans utmaning v4}

Denna vecka är det duktiga och grafiska Helena som utmanar er, och hennes utmaning går ut på att inspireras av textil och göra eget mönster av papper.

Skicka ditt alster och en bild på mönstret du utgått från på
[email protected] senast tisdagen den 29 januari kl 21,00 och märk ditt mail Veckans utmaning v4. Glöm inte att förminska din bild till 500 pixlar på bredden.

Nu till Helenas utmaning!
Gör en layout av ett mönster till exempel från en tygbit. Jag har en sjal som jag tycker är så fin så jag tänkte att man borde kunna göra en LO utifrån en liten bit av mönstret. Jag gjorde helt enkelt så att jag tog ett papper och klippte ut en ruta som är proportionerlig till LOns storlek, i mitt fall letter. Det lättaste är ju om man brukar göra kvadratiska lo'n typ 8*8 eller 12*12 för då är det ju bara att klippa ut en liten fyrkantig ruta.
utman_v4_helena1

Jag la min ruta på sjalen och valde ut ett område som såg fint ut. (Sen delade jag upp rutan i 4 delar med ett snöre för att det skulle bli lättare att rita av) Sen ritade jag helt enkelt av mönstre på ett papper i letter size. Jag ritade av två olika områden på samma papper för att få ett mer komplext mönster men självklart behöver man ju bara rita av en ruta. När min teckning var klar så satte jag några fotofixlappar på baksidan och la teckning på de papper som jag ville använda på min LO. När man ska klippa ut sitt mönster så gäller det att klippa rätt från början för annars måste man göra om teckningen.

utman_v4_helena2

När jag klippt ut allting så var det bara att sätta ihop, lite som ett pussel:) I efterhand la jag till några delar för att jag tyckte det så bättre ut. Sen är det bara att sätta ihop sitt pussel och börja dekorera.

utman_v4_helena3

Det här kanske låter svårt men det är inte så svårt utan mest kul. Hoppas jag kan inspirera er till att hitta på lite annorlunda LOs. Här är min egen LO utifrån ovanstående beskrivning:
utman_v4_helena4

Lycka till!
/Helena

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback