{Mikaelas fotofredag}

Ja, det VAR längesen, men nu så blir det en fotofredag igen. Solen skiner och det är verkligen dags att prata om min STORA nya kärlek.......TheGoldenHour....♥♥♥
Nu när det börjar bli riktigt sköna sommarkvällar, med sol ända tills man går och sover, det är då ni ska ut och fotografera, MEN......inte mitt på dagen, nej, utan ni ska fota under GylleneTimmen, alltså ca 1 timme innan solen går ner eller 1 timme efter solen gått upp. Ljuset är helt fantastiskt då, inga skarpa skuggor, allt är mjukt och härligt,  allt ser ut som om det dryper av guld och man kan fotografera i motljus, japp rakt emot solen. Har man riktigt tur så får man underbara solkatter med på fotografierna också, säkraste sättet att få till ljuseffekter och solkatter är att fota på minsta bländare, typ 22 och sen bara låta solen snudda kanten av optiken, det kräver lite träning, då kan det bli underbara solstrålar på fotona. Och är det så att ni har ett uv-filter till er kamera så sätt på det, ju mer glas på optiken ju mer reflexer. Så vad ska ni göra i kväll? Jo, sitta ute och vänta på TheGoldenHour, det ska jag iallafall.

image3640
image3641
image3642

P.S Skulle det vara så att ni inte får till några som helst solkatter på era foton, så FUSKA, det gör jag. Om ni har Photoshop så går ni in i Filtermenyn. Under Filter----render----lensflare (på svenska, filter-----återgivning----linsöverstrålning) så finns det ett litet filter som skapar solkatter, ni väljer var på fotot ni vill att det ska sitta och häpp så har ni snygga solkatter.
Ha en riktigt trevlig fredag!
Mikaela ♥
ShootIntoTheLight
LensFlares
CoolLightStuff

Kommentarer
Postat av: Karin

Åh! Den underbara stunden på kvällen har ett namn också och plötsligt minns jag tillbaka till gymnasiet nrä jag hörde det senast- tack för påminnelsen. Jag älskar att fotografera vattenspridaren i motljus (i brist på barn antar jag) allt blir så snyggt då. Ska testa att leka med bländaren och bli bättre på att utnyttja motljuset. mmm :-)

Postat av: helena

tackar så mycket !! Jag har beundrat dina solfoto länge nu...ska prova göra egna...

2008-05-23 @ 14:08:25
URL: http://helenaspysselplace.blogg.se
Postat av: linda

hej jag är en fjortonårig tjej som så intresserad av att fota och min dröm är att en dag bli fotograf . Har kollat in dina bilder , och dom är fantastiska! använder du mkt fhotoshop , och vet du om det anses vara fusk att använda det eller kan man göra det fast man är profesionell fotograf ?

har undrat så länge.. tack på förhand .

2008-06-11 @ 02:58:53
Postat av: Patrikirmelin

This is a very good site. Thank you.

2010-03-29 @ 13:29:01
URL: http://patrikirmelin.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback