{Scrappa en LO med Fnyz}

Nu ska ni få se hur en layout tar form i mitt scraprum. Det allra första jag gör är att välja ut ett foto jag vill scrappa, kanske har jag ett speciellt som jag vill scrappa direkt eller så sitter jag och bläddrar i fotohögen tills jag hittar något/några jag känner för. Den LO jag ska visa hur jag gjort är nedanstående:



Den här gången hade jag ett foto som jag var ltie extra sugen på direkt, då kommer nästa steg. Jag bläddrar igenom alla mina papper och plockar ut ALLA som kan passa, så jag får en rejäl hög med papper. Sen sitter jag med papprena och kollar nogrannare vilka som kan passa bra ihop och om jag har nån speciell skiss eller lift som ajg vill göra så kollar jag på ett ungefär hur många papper jag behöver.



Sen när jag har sållat ut så jag har kanske 5-6 mönstrade och ett par enfärgade så börjar jag kolla mer på själva upplägget, vilket papper som ska vara vart m.m. Här bestämde jag mig för att ta ett papper med ”bracket”-kant, och för att göra nått lite mer roligt med det så klippte jag ut själva innerdelen av pappret så jag bara fick kvar en ram. Sen skrapade jag innerkanten på ramen med en sax för att få en sliten kant:


När ramen är färdig så ritar jag av den på ett grönt mönstrat papper, klipper ut och monterar det gröna bakom ramen, sen gör jag samma sak med ett mönstrat med snöflingor på men jag ritar bara av hörnet på ramen då detta papper bara ska sticka fram en bit. River istället en av kanterna för att få lite mer djup och liv i layouten.


Nu när alla delar är utklippta så chalkar jag kanterna (förutom den rivna) och monterar dem på ett svart enfärgat papper, efter att alla papperslager är på plats så monterar jag även fast fotot och går ner till min symaskin som alltid står redo och trädd för att sy på layouter med.

Jag syr en ram runt fotot:


Efter att alla papeprslager och foto är på plats så kommer rubriken, till detta foto hade jag en rubrik i tanken redan då hon ser ut som en liten grottmänniska med spjut i handen. Så då ska jag bestämma vart jag vill ha rubriken, i vilken färg och vilket typsnitt. Här beslutar jag att sätta dit en till bit papper för att ha rubriken på, klipper till en bit rött mönstrat papper som jag monterar fast och väljer ut bokstäver som passar i storlek och stil.


Provar dem lite löst innan jag klappar dit dem ordentligt så jag ser så de får plats ordentligt och hamnar där de ska. När jag är nöjd med hur de sitter så klappar jag dit dem ordentligt och sätter dit den lilla ”för-rubriken”


När foto och rubrik m.m. är på plats så kommer det svåraste momentet enligt mig, att välja dekorationer... Det är ofta här jag tar en paus med en layout, kanske den får ligga flera dagar för att jag fastnar i dekorations-träsket.

Till denna LO så väljer jag iaf ut en bling-swirl för att göra den lite glittrig och gnistrande som snön. Dessa färdiga swirls funkar det ju utmärkt att klippa i så man får dem som man vill ha dem, man kan klippa bort delar på en eller lägga till delar från en annan:


Jag väljer även att göra en liten journalingruta och så vill jag alltid ha med datum på mina layouter så man lätt kan se när det är och sortera dem rätt i albumen. På denna blev det en dymoremsa med datumet på. När alla dekorationerna är på plats (förutom en som ligger åt sidan för att torka) så 3D-lackar jag de detaljer som jag vill ha lackade, t.ex. rubriken och dymoremsan.


Då min journalingruta behövde torka så kom den på sist, annars brukar 3D-lacken vara sist på plats. Min journalingruta gjorde jag på följande vis:

Först stämplade jag på den med en guldfärgad stämpeldyna:


Sen tog jag en ”torr” vanlig text-stämpel och stämplade en gång med så den liksom tog bort guldfärg istället för att stämpla dit någon annan färg. När färgen torkat så satte ajg fast en liten biljett från Jenny Bowlin bakom den och 3D-lackade hela rutan Innan lacket torkat så lindade jag floss runt ett chipboardhjärta och monterade fast det i 3D-lacket så att lacket blev som lim.

När 3D-lacket torkade så blev guldet alldeles blåfärgat, inte meningen men det blev så coolt så jag blev bara mer nöjd med resultatet.


Sist skrev jag dit lite anteckningar och moterade rutan tillsammans med en liten blingswirl på layouten, vilket då alltså resulterade i denna LO.


Tack för att du läste min artikel!

Hanna/fnyz

Kommentarer
Postat av: Kathleen

En otroligt bra och utförlig redogörelse på hur man kan gå tillväga! Tack! Bra med tips för såna som mig som inte hållt på så länge med scrapping!/Kathleen

Postat av: ­-Milly-

Fin blogg du har!

allt bra med dig idag?



Jag la till dig på bloglovin'

gör gärna detsamma om du tycker om min blogg :)



Kram!

2009-06-27 @ 22:39:40
URL: http://designbymilly.blogg.se/
Postat av: Millis

Jättebra beskrivet. Fick mycket tips och ideér. Tack så mycket! Kram /Millis

2010-01-04 @ 21:48:28
URL: http://ivarsgard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback